-
Klasindeling
Wie zet je naast wie in de klas? Sommige combinaties van leerlingen komen de rust in de klas niet echt ten goede. Een belangrijk onderdeel van goed klasmanagement is de klasindeling. Want de juiste indeling kan leerprestaties bevorderen. Maar hoe …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Naar een geïntegreerde aanpak van het vak MEAV
Met dit onderzoek wordt er onderzocht hoe het vak MEAV geïntegreerd aangepakt kan worden. Deze aanpak zorgt namelijk voor meer diepgang, leerlingen gaan diepere verbanden leggen en er kunnen meerdere doelstellingen tegelijk gehaald worden …
ArtikelLeerkracht -
Sprookjes als instap intertekstualiteit
Hoe besteed je aandacht aan sprookjesbewerkingen voor jongeren in de literatuurles? In deze blog wordt verteld waarom sprookjes belangrijk zijn voor de literaire ontwikkeling.
Daarnaast vind je er een uitgewerkte lesopzet (twee lessen) bij een van de …
Artikel (3)Leerkracht -
Heeft Sara Burgerhart echt een gelukkig einde?: Receptie, interpretatie en didactiek
De Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart (1782) van Betje Wolff en Aagje Deken wordt vaak afgedaan als een huwelijksverhaal met een gelukkig einde. Daarmee wordt de angel uit deze roman gehaald, die je ook als #metoo-verhaal avant la …
ArtikelLeerkracht -
Klassiekers in de klas: Literatuuronderwijs
Als je een beetje thuis bent in het aanbod van lesmaterialen voor het fictie- en literatuuronderwijs in Nederland, kom je alleen maar fragmenten tegen. Bieden we leerlingen in het voortgezet onderwijs de ervaring van het diepgaand lezen en …
ArtikelLeerkracht -
Help! Mijn leerlingen gebruiken AI
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van AI in een educatieve context. Het staat boordevol tips en inspiratie voor het vormen van je schoolvisie over dit onderwerp.
Artikel -
Gedifferentieerd lesgeven met adaptieve oefenplatformen
Wat zijn digitale adaptieve leermaterialen? Hoe gebruik je adaptieve oefenplatformen in je lessen? Je leest het in dit artikel van Kenniscentrum Digisprong.
Artikel -
Zeven sleutelvoorwaarden voor betrouwbare AI
De mogelijkheden van artificiële intelligentie voor ons onderwijs? Die zijn net zoals in andere sectoren bijna eindeloos. Maar AI brengt ook risico’s en uitdagingen met zich mee. Daarom is het belangrijk dat je de technologie doordacht …
Artikel -
AI in het onderwijs: meerwaarde of niet?
Artificiële intelligentie of AI komt vaker in het nieuws. Denk maar aan AI-chatbots zoals ChatGPT waarmee leerlingen kant-en-klare opstellen schrijven. Of adaptieve leersystemen die leerlingen automatisch oefeningen aanbieden op hun niveau. …
Artikel -
AI in het onderwijs, waarom zijn ethische richtlijnen nodig?
Het is duidelijk dat artificiële intelligentie of AI een meerwaarde kan zijn in ons onderwijs. AI heeft het potentieel om leerervaringen van leerlingen persoonlijker te maken, beoordelingen te automatiseren, automatisch feedback te geven en …
Artikel -
Gespreksstarters voor (vak)vergaderingen
35 vragen om de start van een vergadering eens op een andere manier op gang kunnen trekken. Ideaal om te werken aan het welbevinden van het team én de individuele leraar.
Artikel -
Praten over gevoelens met kinderen: Boekenlijst
In dit artikel vind je een overzicht van boeken die een aanzet kunnen zijn om met kinderen over gevoelens te praten.
Artikel (5)Ander