-
Franciscus achterna: Bezoek aan museum DE MINDERE
Wie was Franciscus van Assisi en wat maakte hem bijzonder? Wat is een klooster en hoe leef je er? Maak kennis met Franciscus en zijn leven in eenvoud.
Onder begeleiding van een gids gaat de klas het museum in voor een rondleiding. Later …
Nascholing of activiteit -
Rennend rekenen met kleuters
Hoe organiseer je rennend rekenen voor je kleutergroep? Welke activiteiten kan je organiseren? Je vindt info en tips in dit artikel op de blog 'Klas van Linda'.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Proefproject differentiatie
Uitleg over een proefproject differentiatie met info en praktijkvoorbeelden rond:
- gebruik van de 4 B's (brein, boek, buddy, begeleider);
- opstellen en uitvoeren van weekplanning;
- hulp vragen en geven tijdens zelfstandig werk;
- ZWOBBEN …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hulp vragen tijdens zelfstandig werk
Steken je leerlingen ook steeds hun vinger op als ze hulp nodig heb tijdens zelfstandig werk?
Ontdek in het artikel tal van tips en hulpmiddeltjes zodat ze hun vinger niet meer hoeven op te steken.
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Krabbelen, kleuren, krijten, verven … zo leer je schrijven: Kleutergewijs
Moeten onze kinderen wel nog leren schrijven nu alles gedigitaliseerd raakt? Ja, want leren lezen en leren schrijven ontwikkelen samen en ondersteunen elkaar. Lees meer over het waarom en de vraag naar meer aandacht voor de motorische ontwikkeling …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
De dansacademie 2.0: Inspelen op leervragen van leerlingen
De Academie voor Muziek, Woord en Dans in Harelbeke speelt in op de leervraag van de jongeren en maakt komaf met het clichébeeld van de elitaire opleiding. Alles begint bij het aanbieden van een breed perspectief aan dansstijlen, leggen …
ArtikelLeerkracht -
AI & ART: Ontketen jouw lyrische Picasso
In dit educatief AI-project zullen we kunst maken met artificiële intelligentie. Niet door ingewikkelde technieken en berekeningen, maar door een simpele zin in te toetsen. Zo duik je in de 'verbeelding' (latent space) van de artificiële …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng de Romeinse keizers terug tot leven met AI
Artificiële Intelligentie heeft een steeds grotere invloed op ons leven. Van autocorrectie op touchscreentoetsenborden over aanbevelingen op Netflix, de berichten op sociale media, de leveringen bij Deliveroo … tot de ranking op …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Het verborgen perspectief in jouw foto
Een foto kennen we allemaal. Momentopnames in 2D. Met je smartphone neem je er dagelijks en je kan ze bewerken met allerlei apps en filters. Maar wist je dat je in de klas van 2D naar 3D kan gaan door middel van artificiële intelligentie en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Tinder voor groepswerken
Je associeert een app als Tinder doorgaans niet met groepswerk. Maar stel je een wereld of klaslokaal voor waar de teamleden voor dat groepswerk niet geselecteerd worden door de leerkracht of of vriendjes-bij-elkaar, maar door een algoritme? …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …