-
Leerlijnen Frans
Leerlijnen Frans TSO algemeen "une ébauche"
1 Wat zijn leerlijnen?
Je wil met de leerstof, het leerplan en de leerlingen ergens naartoe: naar een grotere competentie in je vakgebied, naar een groeiende complexiteit en …
ArtikelLeerkracht -
Kinderen met aandachts- en concentratieproblemen: Een mogelijke aanpak op school
Een bundel waarbij de schrijver eerst enkele kenmerken en oorzaken beschrijft van de problemen. Daarna gaat hij op zoek naar een mogelijke aanpak.
In het derde deel besteedt hij nog even aandacht aan de zelfinstructiemethode van Meichenbaum.
Artikel (54)School/onderwijs -
NT2-cursisten begeleiden tijdens hun zoektocht naar werk: Een interview met Marloe Mentens
Marloe Mentens begeleidde de voorbije maanden voor het eerst NT2-cursisten tijdens hun zoektocht naar werk. Dat inspireerde haar tot dit prachtig stukje poëzie. Aanleiding genoeg voor een interview.
Dit interview verscheen in de …
Artikel (3)Andere functie -
Terug naar school na een verkeersongeval: Inspirerende voorbeelden voor leerkrachten
In de brochure Terug naar school na een verkeersongeval, inspirerende voorbeelden voor leerkrachten krijgen lagere en secundaire scholen praktische tips aan de hand van vier praktijkvoorbeelden.
Jurgen, Anissa, Silke en Tom raakten betrokken bij een …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Ondernemen in de les Frans?
Ondernemingszin stimuleren? Werken aan ondernemerscompetenties?
Voor mij, als leerkracht Frans, horen begrippen als ondernemen en ondernemerschap eerder thuis bij het vak Economie of in de handelsrichtingen. Dus ik heb mij er nooit echt druk over …
ArtikelGeen lid meerInspectielid -
Een stille wanddiscussie met PowerPoint: ICT op het menu
Een gesprek of discussie op papier of op een schoolbord kan een oplossing bieden voor enkele problemen die opduiken bij een gewoon klasgesprek:
- bij de klassieke gespreksvormen komen de stillere kinderen zelden aan bod;
- bovendien ervaart …
Artikel (4)ICT-coördinator -
Wiskundewedstrijd Visitatie Mariakerke
De werkgroep wiskunde van Visitatie Mariakerke organiseerde een wedstrijd om het vak wiskunde in de kijker te plaatsen.
De belangrijkste betrachting was om de wiskunde eens vanuit een andere invalshoek te benaderen, deze van de humor en de …
ArtikelLeerkracht -
Audio- en videomateriaal voor het vak Frans
Als leerkracht Moderne Vreemde Talen - in casu Frans - ben je soms op zoek naar kortere of langere audio- of videofragmenten, of het nu gaat om een videoclip, een interview, een documentaire of een weerbericht...
Je bent wel zelf bereid om het …
Artikel (6)Directie -
Content and Language Integrated Learning in het secundair
In het schooljaar 2008-2009 zijn enkele Vlaamse scholen met de inhoudelijke voorbereiding van CLIL begonnen.
Het Onze-Lieve-Vrouwe-Instituut uit Poperinge is een van de scholen die deelnemen aan de CLIL-experimenten. Sinds twee jaar geeft men er, …
ArtikelDirectie -
Hoe een talenbeleid ontstaat en groeit: Secundair onderwijs
Deze praktijkstudie (talentweedaagse, 2007) portretteert hoe het Redingenhof zijn taal- en taalvakkenbeleid aanpast omwille van het groeiend aantal meertalige allochtonen én de afname van de abstracte cognitieve taalvaardigheid bij …
Artikel (5)Directie -
School(taal), ouders en anderen
Van jongs af spreken kinderen verschillende (soorten) talen: met vrienden tijdens het sporten, thuis aan tafel met de familie, met de leerkracht in de klas … . Om op school te kunnen volgen, is een goede beheersing van het Nederlands …
Artikel (7)Directie -
Taalgericht vakonderwijs: Van atelier naar taalwerkplaats
Wilfried Asscherickx van het Imelda-instituut Brussel vertelde op de talentweedaagse (2007) over het projectonderwijs en de ateliers in zijn school (afdelingen KSO-TSO en BSO).
Met dit praktijkvoorbeeld wordt aangetoond hoe een school het …
Artikel (8)Directie