-
Splitsen tot 10: Diploma
Als leerlingen de splitsingen tot 10 geautomatiseerd hebben, kan je hen dit diploma geven.
Beeld (11)Leerkracht, ICT-coördinator -
Huis: Meetkundige vormen
In deze afbeelding van een huis worden verschillende meetkundige vormen gebruikt.
Beeld (37)Leerkracht -
MICTIVO 2018: Monitor voor ICT-integratie in het Vlaamse Onderwijs
In dit rapport lees je de analyses van de gegevens die verzameld werden in het MICTIVO-project .
Het hoofddoel van deze studie (op vraag van het departement onderwijs) is de afname van de aangepaste ICT-monitor bij een representatieve …
Artikel -
Dory en Hank de septopus
Een voorleesverhaal waarin Dory wil achterhalen hoe Hank zijn achtste arm kwijtgeraakte. Durft Hank erover te praten? Wil hij het vertellen?
We spelen spelletjes die laten aanvoelen hoe het is om te leven met een beperking. We tekenen of kneden een …
Beeld (7) -
Vijfpuntster tekenen
Daag je leerlingen uit om een regelmatige vijfpuntster te maken.
BeeldLeerkracht, Ander -
Sofie & Evita breken een been
Dit is Sofie. En dat is Evita. Sofie woont in Vlaanderen. Evita woont in Zuid-Amerika. Maar voor de rest lijken ze veel op elkaar. En allebei vinden ze dansen de max. Maar op weg naar school vallen ze en breken ze een been. Sofie is blij: zij …
Beeld (3) -
Oren en ogen open: Contextuele toetsvragen natuurwetenschappen
Afstudeeronderzoek dat werd opgesteld naar aanleiding van de invoering van het nieuwe leerplan Sociale en technische wetenschappen in 2012, waarin een een grotere nadruk wordt gelegd op het werken in contexten.
Het eerste deel omvat een onderzoek …
Artikel (11)Leerkracht -
Binnenklasdifferentiatie in het curriculum van de lerarenopleiding
Over binnenklasdifferentiatie bestaan misvattingen bij lerarenopleiders en (aspirant-) leraren. Zij associëren binnenklasdifferentiatie met geïndividualiseerd onderwijs, complexe didactische werkvormen en 'iets extra's' waar geen tijd …
Artikel (11)Leerkracht -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
ICT als hulpmiddel bij leerlingen met een verstandelijke beperking
Ik heb onderzoek gevoerd naar de manier waarop ICT in het secundair onderwijs ingezet kan worden om de leerwinst bij leerlingen met een verstandelijke beperking te verhogen. Het resultaat van deze studie kan u in het document vinden.
ArtikelLeerkracht -
De impact van Brede School: Een verkennend onderzoek
Gedurende drie jaar konden een aantal proefprojecten aan de slag gaan met het concept Brede School.
Wat brachten die proefprojecten Brede School nu eigenlijk teweeg? Welke sectoren waren er bij betrokken? Welke doelstellingen streefden ze na? Welke …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Meter, kilogram, liter: Meer of minder
Zelfgemaakte tekeningen die gebruikt kunnen worden als wandplaat om volgende begrippen te visualiseren:
- gelijk aan / minder dan / meer dan 1 meter;
- gelijk aan / minder dan / meer dan 1 liter,
- gelijk aan / minder dan / meer dan …
Beeld (6)Leerkracht