Dans in de kijker
Zaterdag 27 april 2024 is het Dag van de Dans! Dit jaar is het de negende editie en is het thema Dans & jong publiek. Daarbij liet de organisatie van Dag van de Dans zich leiden door ambassadrice Carli Gellings, zelf actief als maker en danser in het dans- en theaterveld voor jong publiek.
De ambassadrice van Dag van de Dans aan het woord
'Toen ik dit seizoen gevraagd werd om ambassadeur te zijn voor Dag van de Dans voelde ik me meteen geprikkeld. Het leek me een fijne uitdaging om mijn schouders onder de missie van Dag van de Dans te zetten: Dans meer bekend én bemind maken. Het thema van dit jaar, Dans & jong publiek, ligt me nauw aan het hart. Ik vind het belangrijk dat kinderen en jongeren de kans krijgen om op jonge leeftijd in aanraking te komen met verschillende kunstvormen. Dans als kunstvorm draagt in mijn ogen een enorme rijkdom in zich. Dans en beweging zijn in ons dagelijks leven overal om ons heen; dans heeft de capaciteit om taalbarrières te overstijgen en heeft de kracht om mensen dichter bij elkaar te brengen; dans heeft een enorme overvloed aan diverse stijlen, genres en mengvormen én dans geeft kinderen en jongeren de kans om zichzelf en hun creativiteit te ontdekken en om dit te kunnen meenemen naar hun volwassen leven. Het is een krachtig instrument voor culturele groei, verbinding en expressie van onze volgende generaties. Het jonge publiek is de generatie van morgen. Op mijn manier een klein deel mogen uitmaken van hun ontwikkeling en het vormen van hun blik op de wereld vind ik een hele eer, maar voelt ook als een missie waar ik als danser én als maker onverminderd voor wil
blijven gaan.”
Deze themapagina is opgesteld met inhoud van de website van Dag van de Dans.
Aan de slag in de klas
Ben je benieuwd wat er allemaal al opgeladen is aan leermiddelen rond dans? Neem dan zeker een kijkje in de leermiddelen hieronder. KlasCement groeit en voor dans kunnen we zeker nog een duwtje in de rug gebruiken. Heb jij nog fijne lesideeën die je wil delen, websites, video's ... Deel ze dan zeker met ons via de toevoegknop.
-
Soundpainting met dans en muziek
In deze video zien we een eindresultaat waaraan vijf dagen gewerkt is met twee klassen. Eric Le Louvier is de soundpainter. In dit praktijkvoorbeeld kan je zien hoe je kan soundpainten met dans en muziek, er wordt bewogen, gedanst, gezongen en er …
VideoLeerkracht -
Conservatorium Mechelen: YouTubekanaal met danslessen
De dansleerkrachten van het Conservatorium Mechelen hebben filmpjes die ze opnamen om hun leerlingen op afstand te kunnen lesgeven, gebundeld in playlists per graad en per vak. Zo kan je binnenkijken in de lessen van het conservatorium.
VideoLeerkracht -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Vakantiemoves: Lesidee
Dit lesidee sluit aan bij een vakantie die net gepasseerd is. Je leerlingen gaan verschillende vakantiemoves integreren tot een dans.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Performer/tonen: Tonen met kwaliteit (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: tonen met kwaliteit (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Publiek willen raken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: publiek willen raken (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Codes van het (zich) tonen gebruiken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: codes van het (zich) tonen gebruiken …
Downloadbaar lesmateriaal -
Samenspeler/dialoog: Feedback geven
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: feedback geven vertalen naar de vier …
Downloadbaar lesmateriaal -
Samenspeler/dialoog: Respect tonen voor anderen en zijn werk/in dialoog gaan
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: respect tonen voor anderen en zijn werk/in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Samenspeler/dialoog: Samenwerken en samen maken
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: samenwerken en samen maken vertalen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Swing, showdance en tapdans: Kennismaking
In deze sleepoefening maak je kennis met minder bekende dansstijlen zoals swing, showdance en tapdans.
De hele oefening vertrekt vanuit de muziek van Super Mario en maakt deel uit van een reeks met oefeningen rond het bekende spel.
Interactieve oefeningLeerkracht