-
Aan de slag met contractwerk, hoekenwerk en differentiatie
Hoe laat je leerlingen zelfstandig werken aan een aantal taken waarbij je kan differentiëren en remediëren?
In de klas van Yannice gebruiken ze een werkvorm onder de naam Maatjeswerk. Het is een combinatie van contractwerk, …
Beeld (104)Leerkracht -
Hoe een conflict oplossen? De 4 herstelgerichte vragen
Dit visueel stappenplan kan door leerlingbegeleiding en leerkrachten gehanteerd worden bij herstelgesprekken die moeizaam verlopen, door bijvoorbeeld de taalbarrière.
Bovendien kan het ook als leidraad dienen voor leerkrachten …Beeld (111)Andere functie -
Het M&M-spel: Kennismaking
Elke leerling neemt een M&M en beantwoordt de vraag die bij de gekozen kleur hoort.
Beeld (87)Leerkracht -
Tussendoortjesboom
Een boom met verschillende tussendoortjes als motivatiemiddel en beloningssysteem voor de klas.
In bijlage vind je een overzicht van mogelijke tussendoortjes.
Beeld (89)Leerkracht -
Incidentfiche axenroos
Een incidentfiche helpt een leerling die iets mispeuterd heeft reflecteren over wat er gebeurd is. Het geeft een kans om de situatie terug recht te zetten.
De dierenafbeeldingen zijn van tekenaar Lef en komen oorspronkelijk van de Klasse …
Beeld (83)Leerkracht -
Analoge klok: Hulpkaart
Een stappenplan om de analoge klok te lezen tot op één minuut nauwkeurig.
Beeld (65)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Positieschema voor geldrekenen
Hulpmiddel voor geldrekenen, waarbij de euro's en de eurocenten gekoppeld worden aan T en E.
Beeld (59)Leerkracht -
Afspraken in de klas
Een opsomming van enkele klasafspraken.
Beeld (39)Leerkracht -
Gekleurde krantenpiet: Knutselactiviteit
'De Kleurenpiet van Sinterklaas komt in ons land,
het staat (bijna) in de krant!
Met nietmachine, krant en Aquatint,
maak je snel een krantenpiet of Sint.'Kijk hier voor de werkwijze en voor het sjabloon.
Beeld (38)Andere functie -
GROEPI: Regels voor groepswerk
Een geheugensteun om de regels tijdens groepswerk te onthouden. De regels worden voorgesteld met een ezelsbruggetje (GROEPI), en met Sclerapicto's.
Beeld (49)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Digitale klok: Hulpkaart
Een stappenplan om de digitale klok te lezen tot op één minuut nauwkeurig.
Beeld (55)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wie ben ik: Mindmapping
Een oefening waarbij leerlingen leren om een mindmap te maken.
De leerlingen maken eerst een lookalike van zichzelf. Van hieruit vertrekken een zestal takken. Op deze takken komen onderwerpen die de leerlingen leuk vinden, zoals eten, …
Beeld (47)Andere functie