Sleutelcompetentie: andere talen
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het gebruik van andere talen als mondelinge en schriftelijke communicatiemiddelen. De communicatieve vaardigheden staan centraal: lezen, luisteren, schrijven, spreken en interactie. Er wordt van leerlingen verwacht dat ze andere talen kunnen gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties, zoals dienstverlening, vrije tijd en sociale contacten. Daarbij moeten de leerlingen strategieën leren inzetten om de communicatie te optimaliseren, zoals voorkennis inzetten, tekstverbanden herkennen of de betekenis van onbekende woorden afleiden uit de context.
Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen
Ter ondersteuning van doelgerichte communicatie moeten de leerlingen ook inzicht hebben in de kenmerken en principes van andere talen als taalsystemen. Het gaat concreet over spraakkunst, woordenschat, betekenissen, uitspraak en spelling. Een andere taal wordt ook beschouwd als exponent van een andere cultuur. Talen zijn niet enkel communicatiemiddelen, maar ook dragers van culturele identiteit.
In andere talen wordt er ten slotte ingezet op literatuurbeleving. Via een 'tekstbelevende' aanpak leren de leerlingen gedachten en gevoelens verwoorden bij het lezen en beluisteren van literaire teksten zoals gedichten, kortverhalen en filmfragmenten.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik voor heldere informatie bij de competenties.
-
Révision: Toets of oefeningen - Éventail-junior En action 5
Toets of remediëringsoefeningen op zowel grammaire als vocabulaire op de leerstof uit het eerste trimester.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Rédiger une carte postale classique: Schrijfopdracht
Vul een postkaart in vanuit een buitenlandse verblijfplaats naar een geadresseerde in Frankrijk volgens de bijgevoegde richtlijnen en print vervolgens je resultaat af in een pdf.-document.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Découvrir et compléter une carte postale : Stappenplan en oefeningen
Sleep de woorden en zinnen naar de juiste plaats op de postkaart en leer zo ook zelf een postkaart opstellen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Les régions de France: Leerpad
Ontdek de ligging en benaming van de dertien regio's van La France Métropolitaine aan de hand van drie puzzels en tien testvragen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Faire des courses: Dialogues
Twee gesproken dialogen met een gesprekssituatie in een winkel en één op een rommelmarkt.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Un dimanche matin au marché aux puces: Luistervaardigheid
Beluister een gesprek tussen een verkoper en een klant op een rommelmarkt en maak de oefeningen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Je m'appelle Jessica: Leesvaardigheid
Oefening op lees- en/of luistervaardigheid bij een tekst waar iemand zichzelf voorstelt.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Reconnaître et écrire l'infinitif: Luister- en invuloefeningen
Luister naar de vervoegde vorm van de gegeven werkwoorden en schrijf de infinitief. Er zijn drie reeksen met telkens tien oefeningen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
40 verbes essentiels : Werkwoordenmozaïek
Overzicht van veertig werkwoorden waarvan je de betekenis en schrijfwijze kan inoefenen door ze te bekijken en te herhalen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le futur proche : Luisteroefeningen (2)
Luister aandachtig naar de zinnen en duid daarna aan of de werkwoorden in de futur proche of in de indicatif présent vervoegd werden.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Le futur proche: Exercices
Verschillende oefeningen op de vorming van de futur proche.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Les liaisons obligatoires et interdites : Oefeningen
Luister aandachtig naar de woorden of zinnen die je hoort en duid aan of je de verbinding moet maken tussen de woorden of niet.
Interactieve oefeningLeerkracht