-
Creatieve boekverwerkingen
In dit artikel vind je heel wat creatieve boekverwerkingen.
Een greep uit het aanbod:
- een identiteitskaart maken bij een personage;
- een lied maken bij het verhaal;
- voorwerpen verzamelen die bij het verhaal passen;
- een diorama maken;
- een woordwolk …
ArtikelNieuwLeerkracht -
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelNieuwLeerkracht -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Samen onderwijs maken: Wegwijzer AI in onderwijs
In samenwerking met specialisten stelde het organisatienetwerk Samen Onderwijs Maken een wegwijzer samen met tieninteressante insteken om je eerste stappen te zetten in de wereld van generatieve artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Close reading: Omschrijving en voorbeeldlessen
In dit artikel ontdek je wat close reading is. Je vindt er ook voorbeeldlessen en praktische tips om aan de slag te gaan met close reading in de klas.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Uitspraaktools maken met ZIMjs
Je kan ZIM gebruiken om in verschillende talen applicaties te maken om de uitspraak in te oefenen. Je zet op het scherm een woord of een zin, deze wordt met behulp van de uitspraak knop uitgesproken in de door jouw gekozen taal.
Het voordeel is …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalalgoritmes op de werkvloer
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal: van vroege filosofische experimenten, zoals de Turing Test en het Chinese Room Experiment, tot regelgebaseerde chatbots. Eind 2022 was er een keerpunt met de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalalgoritmes en sentimentanalyse
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal. Computers en taaltechnologie gaan vandaag verder dan alleen tekstgeneratie. Ze zijn ook bekwaam in het analyseren van teksten en senitmentanalyse. Wanneer we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Trage leerders in de klas: Hoe ga je ermee om?
Dit artikel gaat over de aanpak van trage leerders in je klas. Welke vooroordelen zijn er over hen? Waarom leren zij traag? Hoe kan je jouw les aanpassen aan trage leerders?
ArtikelLeerkracht -
Mooi of mooie?: Artikel over de verbuiging van het adjectief
Artikel over de verbuiging van het adjectief bij het-woorden na een bezittelijk voornaamwoord. Wat zegt de modale Vlaming? Dit is mijn mooie huis? Dit is mijn mooi huis?
Artikel (3)Leerkracht