-
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen: Kennisclip en lesmateriaal
In deze kennisclip leggen enkele laatstejaarsstudenten Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool Gent uit hoe je de zoektocht naar vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen laagdrempeliger kan maken via de organisatie van een vrijetijdsmarkt. …
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
Wintergeesten: Lied rond geluid met akkoorden en lesideeën
Wintergeesten gaat over de angstaanjagende geluiden die je soms hoort in het donker.
Het leent zich uitstekend voor lessen rond geluid. In de bijlage vind je zowel de tekst met akkoorden, als een aantal lesideeën.
Video (40) -
Alfabet: Tips voor een rijk aanbod bij het boek
Het boek Alfabet van Charlotte Dematons is een boek met heel veel mogelijkheden voor veel kinderen. Van woordenschat stimuleren, praten over, een verhaal maken van de dieren en dingen op de bladzijde, om de beurt iets benoemen ...
Voor een rijk …
VideoAndere functie -
Zo creëert juf Femke een krachtige taalleeromgeving in een diverse klas
Hoe wordt je klas een plek waar je taal leren maximaal stimuleert en alle leerlingen meeneemt, ook wie het thuis financieel moeilijk heeft of een andere taal spreekt? Taalexpert Carolien Frijns gaat op bezoek in de vierde klas van juf Femke en …
VideoAndere functie -
Voordelen van het gebruik van SMOG in de klas: Spreken Met Ondersteuning van Gebaren
KlasCement ging op bezoek bij de kleuterjuffen Birgit en Nikki van basisschool GO! De Pijl. In hun klas zitten heel wat kinderen die een andere thuistaal hebben of de woordenschat nog niet zo goed weten. De ondersteunende gebaren die ze …
Video (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Hoe werk je met de thuistaal in de klas?
Hoe geef je de thuistaal van je leerlingen een actieve rol in de klas? Samen met een aantal geëngageerde Gentse leraren zocht Onderwijscentrum Gent het uit. Hannelore geeft les in HTISA en vertelt over hoe zij aan de slag ging met …
Video (5) -
SMOG: Voorbeelden van Spreken Met Ondersteuning van Gebaren
Deze video toont je enkele gebaren uit de SMOG-methode. Dit staat voor Spreken Met Ondersteuning van Gebaren.
Deze ondersteunende communicatie kan je gebruiken bij anderstalige nieuwkomers en kinderen, jongeren en volwassenen met een …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Inhaalles wiskunde in het Frans in het KA Pegasus te Oostende
Dit is een video met een praktijkvoorbeeld CLIL in de wiskundeles. De Nederlandstalige leerlingen krijgen in de eerste graad de kans om een herhalingsles wiskunde te volgen in het Frans. Het filmpje duurt zo'n 5 minuten.
VideoLeerkracht -
Kinderen met lees- en spelproblemen helpen met voorleessoftware
Jongeren met dyslexie, dysorthografie kunnen vandaag goed geholpen worden door het gebruik van de computer. Binnen een reeks van maatregelen kan het gebruik van voorleessoftware, zoals bijvoorbeeld Sprint nuttig zijn.
Op Berkenboom Jonatan, een …
VideoSchool/onderwijs -
De Klik naar leren: Interview van Hilde Diels (projectmedewerker)
Deze interviews werden afgenomen in het kader van het project De Klik naar leren. In dit project worden gratis computercursussen aangeboden aan ouders van kinderen uit de derde kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar van de lagere school.
VideoAnder