-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Poëzie-Leestafel: Verzameling gedichten
Poëzie-Leestafel is een onderdeel van de website www.leestafel.info. Beide zijn niet-commerciële, informatieve sites. De leden zijn liefhebbers van literatuur en poëzie. De gedichten op deze site zijn geplaatst door …
WebsiteLeerkracht -
De kracht van samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun kinderen: Kleutergewijs
Hoe kunnen we ouders ondersteunen om rijke talige interacties aan te gaan met hun kinderen, in de thuistaal, om zo de schoolse taalvaardigheid van hun kind te bevorderen?
Lees in dit artikel van Kleutergewijs hoe een Brusselse school en Ligo …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Artificiële intelligentie en Oudgrieks: Projectomschrijving
Artikel over een project dat werd ontwikkeld om een brug te slaan tussen de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen, waarbij een inleiding wordt gegeven in de wereld van artificiële intelligentie en wat de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii
Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
OPENDOEK: Passie voor theater
OPENDOEK is de organisatie die het theater in de vrije tijd inspireert, faciliteert en ondersteunt waardoor auteurs, makers, spelers, vertellers en publiek zich artistiek en sociaal kunnen ontplooien in een voortdurend veranderende samenleving. …
WebsiteLeerkracht -
IK WIL MEER SALLY: Interactief dansdomein met dansinstructiefilmpjes, muziek en inspiratie
IK WIL MEER SALLY is het interactieve dansdomein van SALLY dansgezelschap Maastricht.
Met de projecten en opdrachten in dit menu kunnen echte dansfans, stoere doe-het-zelvers, enthousiaste ouders en betrokken leerkrachten zich helemaal onderdompelen …WebsiteLeerkracht, Directie, … -
Buitenschoolse logopedist ... therapeut of co-teacher?
In welke fase van het zorgcontinuüm kan een buitenschoolse logopedist ingeschakeld worden? Op welke manier?
En hoe kan de samenwerking tussen school en logopedist in kaart gebracht worden?
Ontdek info en tools op de site.
Artikel (3)Leerkracht -
CLIL in Vlaanderen: Onderzoeksrapport
In dit rapport vind je het overzicht van de resultaten van het onderzoeksproject CLIL in
Vlaanderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd tijdens de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 in het kader van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek …ArtikelLeerkracht -
Kijk over het muurtje: Het leesbeleid op de school van kleuterjuf Elif - Kleutergewijs
1 maart … de start van de jeugdboekenmaand. Tijd om in de boeken te duiken en je boekenparels boven te halen! Door sterk in te zetten op vertellen, voorlezen in de klas en een prikkelende boekenhoek, leg je al een sterke basis voor goed …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Effectief handschriftonderwijs: Herwaardering van de pen
Een artikel van Freek Turlings en Erik Meester over handschriftonderwijs.
Wetenschappelijk onderzoek toont het belang van handschrift voor lezen, spellen en onthouden. Wat kun jij doen om je handschriftlessen eenvoudig te verbeteren?
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner