IPOP: Werken met maatschappelijk kwetsbare jongeren


Soms word je geconfronteerd met jongeren die niet meer lijken te kunnen of willen leren. Hoe ga je als begeleider om met deze jongeren? Wat is er voor nodig opdat ze wel zouden kunnen en willen leren? De eerste fase in de begeleiding van deze jongeren, de basisfase, blijkt daarbij superbelangrijk te zijn: het is het moment waarop een jongere opnieuw een positieve band opbouwt met de begeleiding en met zichzelf.

Onder promotorschap van JES Stadslabo sloegen zes vormingsorganisaties de handen ineen voor het IPOP-project. Binnen dit project werd onderzocht hoe het nu precies zit met die basisfase: welke houding neem je aan als begeleider? Hoe pak je het aan? Wat zijn valkuilen? 

De website loodst je onder meer met behulp van een documentaire en korte filmfragmenten door het vormingspakket.

De interviews met Peter Adriaenssens, Gie Deboutte en Nicole Vettenburg verschaften inzicht in de neurologische ontwikkeling van de maatschappelijk kwetsbare jongeren. Hun tips en raadgevingen zijn ook op de site te vinden.

Ook werd een reeks beleidsadviezen geformuleerd met betrekking tot leren en werken. Deze kan je downloaden op de site. 

Daarnaast is er een handboek. Ook dit kan je downloaden op de site.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht