-
Update VRiool: Project InnoVET XR
Met dit vervolgproject werd de virtual reality applicatie VRiool uitgebreid met extra inhoud.
VRiool gaat over de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel aanleggen, inclusief het plaatsen van controleputten, …
Artikel -
VR Bouwknopen: Project InnoVET XR
Binnen dit project werd een VR-applicatie ontwikkeld waarin naast aanschouwelijkheid, ook de mogelijkheid wordt toegevoegd om bouwknopen virtueel stap per stap op te bouwen én deze te manipuleren. Zo kan de onzichtbare werking en technisch …
Artikel -
VR systeembekisting: Project InnoVET XR
Dit project resulteerde in een VR-applicatie over systeembekisting, waarin leerlingen virtueel een kolom- en balkbekisting leren opbouwen.
De tool is beschikbaar via de XR-uitleendienst van de Regionale Technologische Centra (RTC). Dit kan binnen RTC …
Artikel -
Veiligheid en instructie aan de machines via AR: Project InnoVET
Binnen dit project werd een Augmented Reality (AR) ontwikkeld om veilig te werken met machines in het machinepark van een school. De filmpjes met handleiding worden als lessenpakket beschikbaar gesteld. De nadruk in dit project ligt op …
Artikel -
VRiool: Project InnoVET
Binnen dit project ontwikkelde VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt campus Eeklo een serious game VRiool gericht op de aanleg van een huisrioleringsnet. Leerlingen kunnen een huisrioleringsnet virtueel …
Artikel -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Beter luisteren naar je leerling tijdens de les instrument
Een lerares viool stelde vast dat ze altijd weer keek naar het technische aspect: de boogstreek die niet juist is, een foute vingerzetting, de duim die niet op de juiste plek staat ...
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog van …
Artikel -
Een inspiratielijst maken bij een muziekwerk: Lessuggestie
Violist Stephen Nachmanovitch en pianist Ron Fein legden beelden uit tijdschriften naast hun partituren. Ze lieten zich door de beelden inspireren om muziekwerken een eigen(zinnige) sfeer te geven.
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog …
Artikel -
Wat als en de partituur: Lessuggestie
In het programma Wat als? zit een leuke uitdaging verborgen om met de partituur van/met je leerling aan de slag te gaan.
Deze post maakt deel uit van de wekelijkse blog van Erik Schrooten, bezieler van Kunstig Competent.
Artikel -
Digitaal lesmateriaal: Ruwbouw
Leerkrachten ontwikkelen in samenwerking met bedrijven videomateriaal en lesmateriaal voor ruwbouw duaal. Dit project situeert zich op het transitiegebied levenslang leren vermits de tool leren en bijhouden van competenties in de latere loopbaan …
Artikel