-
Toe-gang!: Aanpassingen van gebouwen voor personen met een visuele handicap
In deze brochure worden ideeën en oplossingen aangeboden om (school)gebouwen toegankelijker te maken voor personen met een visuele handicap. De brochure is ingedeeld in vier hoofdstukken;
- omschrijving en gevolgen van een visuele …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Aanlooplessen aan meertalige kinderen
Bij afstandsleren is het belangrijk rekening te houden met de talige achtergrond van de kinderen. Ook meertalige kinderen moeten maximaal kunnen profiteren van de aanlooplessen die georganiseerd worden.
In deze fiche vind je aanwijzingen over hoe je …
Artikel (4) -
Behoeftegericht lesmateriaal maken
Dit artikel geeft tips voor het maken van spelletjes, bijvoorbeeld ter ondersteuning van de NT2-lessen. Het beschrijft ervaringen met het ontwikkelen van behoeftegericht lesmateriaal, op maat van de cursist.
Onrechtstreeks is het reclame voor …
Artikel (10)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Efforts to increase students interest in pursuing STEM-studies and -careers
Dit rapport van Scientix, in opdracht van European Schoolnet, zet de krachtlijnen neer van een Europees onderzoek om jongeren te stimuleren een STEM-opleiding te kiezen.
Een greep uit de inhoud:
- prioriteiten en strategieën in …
ArtikelLeerkracht -
Aan de slag met voorleessoftware op school
Wat is voorleessoftware? Wat zijn ADIBoeken? Wie komt in aanmerking om ermee aan de slag te gaan? Waar situeren deze hulpmiddelen zich op het zorgcontinuüm? Krijgen de leerlingen die ermee werken hun diploma?
Deze brochure biedt antwoorden op tal …
Artikel (8) -
Presentaties maken met PowToon
Powerpoint-presentaties zijn vaak vooral slaapverwekkend. De reden is zeer simpel: het is een typisch voorbeeld van niet out of the box kunnen denken. Ken je nog de aloude overheadprojector? Je printte een aantal slides af met daarop vooral veel …
ArtikelLeerkracht -
Breek een Been!: Een bijzonder theaterdoeboek
Breek een been! is een boek met tips en tricks om je eigen theatervoorstelling te maken (augustus 2012, Lannoo). Jeugdtheaterhuis Larf! maakte samen met Viola Vandomme en Pieter Willems een theaterdoeboek voor jongeren.
Aan de hand van opdrachten …ArtikelDirectie -
Post-itwar in je klas
Interdisciplinair werken lijkt vaak het toverwoord te zijn in ons onderwijs, maar eveneens zo moeilijk zinvol te bereiken. Mediakunde en ICT zijn dan vaak de eerste disciplines om over de vakgebieden heen te fungeren. Beiden zijn immers geen doel …
ArtikelLeerkracht -
How classroom design affects student engagement
Uit nieuwe gegevens van Steelcase Education studies blijkt dat klaslokalen ontworpen voor actief leren, m.a.w. waar de fysieke ruimte ondersteunend werkt om een focus te krijgen op boeiende ervaringen voor studenten en faculteit, een significant …
ArtikelAndere functie -
Congo aan den Yser: Boek over Congolese soldaten tijdens WOI
Griet Brosens, historica bij het Instituut voor Veteranen - NIOOO, publiceert het boek Congo aan den Yser, een lijvig en rijkelijk geïllustreerd werk over de tweeëndertig Congolese soldaten van het Belgisch leger tijdens de Eerste …
Artikel -
BELTA: De Belgische Engelse Taalonderwijsvereniging
Dit bijdrage werd ingediend in het Engels.
De Belgische Engelse Taalonderwijsvereniging (BELTA) is een non-profitorganisatie voor leraren van Engels in België. Wij streven ernaar om de professionele ontwikkeling van Engelse leraren in België aan …
Artikel