-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Traumasensitief onderwijs
In Traumasensitief Onderwijs (TSO) zijn de directie en het team zich bewust van de verregaande impact van ingrijpende jeugdervaringen op de ontwikkeling van kinderen en stemt de school zo goed mogelijk af op de specifieke onderwijs- …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Beste Boekenjuf/meester 2023: Magazine
CANON Cultuurcel maakt een magazine met de verhalen van de genomineerden vol lestips, leestips, interviews, inspiratie en tips voor een effectief leesbeleid op school. Het magazine vormt een omvattend naslagwerk voor (toekomstige) …
Artikel -
Het complexe samenspel tussen epilepsie, autisme en een verstandelijke beperking
Heb jij te maken met de zorg voor jongeren met epilepsie en autisme? Dan herken je vast het complexe samenspel tussen deze twee.
Bijvoorbeeld als het gaat om communicatie. Als je epilepsie hebt, wordt je waarneming regelmatig verstoord door …ArtikelLeerkracht, Ander -
Tien artikelen over dyslexie
Serie artikelen van Luc Koning over dyslexie, waarin hij volgende vragen aan bod laat komen:
- Wat is dyslexie?
- Kun je dyslexie voorkomen?
- Wat zijn geschikte toetsen?
- Hoe neem je de leestoetsen af?
- Hoe voer je de speciale leesbegeleiding uit? …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelf lesmateriaal toegankelijk maken: Acht praktische tips
Bekijk hoe je zelf lesmateriaal kunt aanpassen. Lees praktische tips over:
- leesbaarheid,
- structuur,
- lay-out,
- typografie,
- kleur en contrast,
- tekst,
- Word-bestanden,
- beeldmateriaal.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sensorische bakken
Met een sensorische bak bied je kinderen materialen aan die sensopatisch spel bevorderen.
In zo'n bak vind je een basisartikel, zoals rijst, zand, water ... en items waarmee je het basisartikel kan manipuleren, zoals schepjes en speelgoed.
…ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sensopatisch spel: Tien activiteiten
In het artikel krijg je eerst uitleg over sensopatisch spel. Wat is het en wat is het belang voor je kind?
Daarna worden kort enkele activiteiten besproken waarbij volgende materialen gebruikt worden:
- scheerschuim,
- speelzand, …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ZiP: Zintuiglijke prikkelverwerking
Wat is zintuiglijke prikkelverwerking? Hoe verwerk je prikkels? Wat zijn de vijf verschillende prikkeltypes?
Vind de antwoorden op deze site.
Ontdek daarnaast nog allerlei gratis downloads (prikkelmeter, ZiP-kijkwijzer, het waaiermodel ...) en …ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sociale verhalen gebruiken
Een social story of sociaal verhaal is een hulpmiddel ontwikkeld door Carol Gray. Het is een beschrijving van een sociale situatie met als doel inzicht te geven in sociale signalen en aan te geven welke reacties in die situatie gepast zijn. Het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner