-
Energiebeheer in scholen: Praktijkvoorbeeld VTI Brugge
In deze presentatie zien we hoe het VTI Brugge haar patrimonium verduurzaamt: energiebeheer, PV panelen, gebouwbeheersystemen, nieuwe stookketels,... Een handig overzicht van maatregelen binnen het energiebeheer.
Deze presentatie werd gegeven op het …
Downloadbaar lesmateriaal -
Werkplanningen binnen schoonmaak: Presentatie
Tips om een werkplanning op te maken voor het poetsteam van een school en hoe je in de praktijk een planning opstelt en keuzes maakt.
Deze presentatie werd gegeven binnen het lerend netwerk Duurzaam en professioneel facilitair management in scholen en …
Downloadbaar lesmateriaal -
Betrokkenheid van schoonmaakpersoneel stimuleren: Presentatie
Deze presentatie toont ons hoe de schoonmaaksector geëvolueerd is de afgelopen decennia en reikt tips aan om je schoonmaakteam aan te sturen en gemotiveerd te houden.
Deze presentatie werd gegeven binnen het lerend netwerk Duurzaam en …
Downloadbaar lesmateriaal -
Financiële begrippen binnen facilitair management: Presentatie
In deze presentatie zien we hoe de strategische doelstellingen van een organisatie gekoppeld worden aan een facilitair budget. Topics als (in)directe kosten en variabele vs. vaste kosten, ROI en terugverdientijd worden met praktijkvoorbeelden …
Downloadbaar lesmateriaal -
Duurzaam en professioneel facilitair management: Presentatie
Hoe maakt de Vlaamse Overheid het thema duurzaamheid concreet? Hoe vertaal je de Sustainable Development Goals naar praktische maatregelen? Wat met afvalverwerking, energieverbruik, waterrecuperatie? In deze presentatie worden al deze …
Downloadbaar lesmateriaal -
LeerID Leerlingloket: Handleiding voor leerlingen
Op deze pagina vind je de handleiding waarmee leerlingen aan de slag kunnen gaan met het LeerID Leerlingloket. Het LeerID Leerlingloket is het leerlingengedeelte van LeerID. Hier kunnen leerlingen zich aanmelden om hun account zelf te …
Downloadbaar lesmateriaal -
LeerID: Eén sleutel voor digitale leermiddelen
LeerID is de single sign-on oplossing ontwikkeld door de Vlaamse overheid. Met LeerID kunnen leerlingen van het basis- en secundair onderwijs met één gebruikersnaam en één wachtwoord inloggen op verschillende digitale …
Website -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Afwegingskader laptopbeleid
Dit document is een onderdeel van ons ICT-beleidsplan. Het ICT-team en de directies gingen hiermee aan de slag om tot een afsprakenkader te komen bij het effectief uitrollen van de laptops.
We beperken ons tot het beleid voor onze derde graad …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Zit differentiatie in zwaar weer?
Kan je goed lesgeven zonder te differentiëren? Of staat differentiatie haaks op goede vakdidactiek en ondermijnt het de kracht van een klasgroep? Onderzoekers Dries D’haese en Katrien Struyven pluizen het samen met leraar Mari Scotillo …
Artikel -
Games in de klas: Richtlijnen voor succesvolle leerdoelen
Het handboek Games in de klas is bedoeld als leidraad voor leerkrachten die videogames in hun lessen willen verwerken. Je vindt er de achtergrondkennis in die je nodig hebt om videogames in te zetten als educatieve tools. Er staan ook heel wat …
Downloadbaar lesmateriaal -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4)