-
Autisme ... een ontdekkingstocht: Autisme begrijpen
Deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, biedt je informatie om ASS beter te begrijpen.
Verschillende thema’s komen aan bod :
- oorzaken van autisme,
- kenmerken van autisme,
- zintuiglijke gevoeligheid,
- ...
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies
In dit artikel kan je lezen wat volgens Emiel van Doorn de relatie is tussen de cognitieve functies en de executieve functies.
Daarnaast stelt hij dat het onmogelijk is kinderen en jongeren goed te ondersteunen en te begeleiden zonder kennis te hebben …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sensorische integratie: Vragenlijst
Checklist van Olga Bogdashina in eenvoudige taal.
Deze wordt gebruikt om een zintuiglijk profiel op te stellen van kinderen en jongeren met ASS.Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Algemene tips bij leerlingen met TOS
Waar heeft een leerling met een taalontwikkelingsstoornis baat bij?
In de lijst vind je verschillende tips en redelijke aanpassingen.
Artikel (9)Leerkracht -
Leraar worden! Waarom? Daarom!
De leraarskamer aankleden met pure positiviteit. Gebruik de poster uit dit artikel en vertel elkaar waarom je leraar werd.
Artikel -
Sociale verhalen gebruiken
Een social story of sociaal verhaal is een hulpmiddel ontwikkeld door Carol Gray. Het is een beschrijving van een sociale situatie met als doel inzicht te geven in sociale signalen en aan te geven welke reacties in die situatie gepast zijn. Het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inclusief leren: Haal meer uit je computer voor élke leerling
Welke verborgen tools moet jij nog ontdekken in je browser, Word of Powerpoint om leerlingen met dyslexie, ASS, ADHD, kleurenblindheid … te ondersteunen? Zet je ze ineens in voor je hele klas? Want inclusief leren maakt …
Artikel -
Tien tips om te stoppen met piekeren
Door te piekeren kun je jezelf helemaal gek maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je hiermee stopt? Wij hebben enkele concrete tips voor je op een rij gezet.
Artikel (5)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Evidence-based onderwijsstrategieën van David Mitchell
Een opsomming van tien sleutelstrategieën om leren te verbeteren:
- coöperatief leren in groepen,
- peer-tutoring,
- ouderbetrokkenheid,
- cognitieve-strategie-instructie,
- geheugenstrategieën,
- oefen en herhaal,
- behavioristische …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het inzetten van directe instructie
Directe instructie is een gestructureerde manier van lesgeven, die een grote impact heeft op de leerresultaten. Kenmerkend is de stapsgewijze aanpak, waarbij de leraar sturend is, maar ook de leerlingen activeert. Daarvoor zijn verschillende …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sint, kerst en nieuw: Sensorische informatieverwerking
Voor leerlingen met andere sensorische informatieverwerking is december geen evidente periode. De drukte en onduidelijkheid rond Sint, kerst, Nieuwjaar zijn een behoorlijke uitdaging bovenop alle andere uitdagingen. In dit artikel worden duiding …
Artikel (23)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas
Een samenvattend artikel met antwoorden op volgende onderzoeksvragen:
- Wat is er in de literatuur bekend over de ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een autismespectrumstoornis?
- Welke ondersteuningsvormen uit effectieve interventies gericht op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner