-
Computationeel denken en programmeren: Achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten
De website bevat achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om bij leerlingen basis- en secundair onderwijs de basisprincipes van computationeel denken en programmeren te ontwikkelen.
Website (5)ICT-coördinator, Pedagogisch begeleider, … -
Kleur en monochroom: Lespakket
Alles rondom ons heeft een kleur. Kleur doet dingen in het oog springen, trekt onze aandacht en roept associaties en gevoelens op. Ieder kind heeft wel een lievelingskleur. Ook binnen de fotografie is het een belangrijke bouwsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Organisatie, firma, vzw -
Monument-ID: Lesidee
De leerlingen bekijken en analyseren een monument uit de schoolomgeving aan de hand van gerichte vragen. Ze vullen een ID-fiche in (toegevoegd aan lesidee).
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Werken met het toetsenbord: Visual
Hebben jij of jouw leerlingen het soms moeilijk met het vinden van de juiste toetsencombinaties voor het euroteken of het apenstaartje (@) of letters zoals é, ç, ê ... ? Deze toetsenbordafbeelding leert jouw leerlingen meteen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Micro:bit: 101 projecten
Deze website bevat een grote hoeveelheid micro:bit-projecten. De lessen worden stapsgewijs opgebouwd. Daarnaast vind je ook een materiaallijst om zelf klassets samen te stellen.
Website (5)Leerkracht -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
SprintPlus: Handleidingen, stappenplannen en instructievideo's
Hoe open je een document in SprintPlus? En hoe sla je het weer op?
Hoe werkt het beeldwoordenboek? Hoe vul je een pdf in?
Hoe gebruik je SprintPlus 1, 2 en 3?
Via de links vind je uitgebreide handleidingen, uitlegfilmpjes en visuele snelstarters die …Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
Brainstormen: Online prikborden
Deze fiche geeft een overzicht van de verschillende vormen van online prikborden die je kan gebruiken om samen met je leerlingen te brainstormen in de klas. We overlopen de verschillende platformen en leggen uit wat hun mogelijkheden zijn.
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
De Tijdreizigers: Project
Doel van de Tijdreizigers
Leerlingen ontdekken en ontwerpen hun eigen schoolomgeving. Dit participatief STEAM project biedt hen de mogelijkheid om op ontdekkingstocht te gaan in hun eigen schoolomgeving: wat werd er in het verleden ontwikkeld, wat …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Helemaal van de kaart: Lesidee
Lesidee Helemaal van de kaart rond het thema Onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
De leerlingen gaan op zoek naar onroerend erfgoed in de buurt en lokaliseren het op een plattegrond. Ze zoeken informatie via diverse bronnen. Je kan er een …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Informatievaardigheden integreren in je klas: Leerlijn informatie zoeken, beoordelen en verwerken
Deze brochure geeft concrete tips over hoe leerlingen informatie kunnen zoeken, beoordelen en verwerken en advies om deze informatievaardigheden naar leerlingen over te brengen.
De brochure behandelt:
- achtergrond en inhoud bij het …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Organisatie, firma, vzw