-
Aan de slag met ... wie mag wat?: Lesactiviteit
In Onsland zijn er allerlei problemen. Maar hoe los je die op? En hoe doe je dat eerlijk?
De leerlingen krijgen de rol van uitvoerende macht, wetgevende macht, rechtsprekende macht en nemen besluiten over wetsvoorstellen in hun fictieve land.
…Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Performer/tonen: Tonen met kwaliteit (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: tonen met kwaliteit (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Logbuch Politik: Arbeitsheft und Handreichung
Duitstalig logboek waarin leerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met wat politiek is. Ze leren hierbij dat politiek met iedereen iets te maken heeft, dat het overal in ons dagelijks leven zit en dat iedereen kan meedoen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Politiek in Luxemburg: Logboek
Frans- en Duitstalig logboek waarin leerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met wat politiek is. Ze leren hierbij dat politiek met iedereen iets te maken heeft, dat het overal in ons dagelijks leven zit en dat iedereen kan meedoen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Performer/tonen: Publiek willen raken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: publiek willen raken (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Codes van het (zich) tonen gebruiken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: codes van het (zich) tonen gebruiken …
Downloadbaar lesmateriaal -
Hoe algemeen is het stemrecht?
Hoe werkt de politiek? Wie kiest de leiders en op welke wijze? Kunnen alle burgers deelnemen aan verkiezingen? Hoe kunnen de burgers hun leiders controleren?
In de loop der tijden zijn allerlei voorwaarden verbonden aan het kiezen, zoals …
Website -
Hoe onterf je je kind: Begrijpend luisteren
Ingevulde leidraad en vragen bij het bekijken van een filmpje over het erfrecht van Universiteit van Vlaanderen.
Bron: Hoe onterf je je kind? door Jana De Bie
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Tijd voor maken: Maak eigen werk met en voor je eigen instrument
Erik Schrooten en Bert Appermont maakten deze website rond componeren.
Componeren doe je met Tijd voor maken niet achter een blad met muziekbalken maar het liefst met je eigen instrument in de aanslag. Al experimenterend ontstaat het nieuwe. …
WebsiteLeerkracht, Directie, … -
Componistenrijmpjes: Aangepaste versie
Voor deze aangepaste versie van componistenrijmpjes zijn dezelfde rechtenvrije afbeeldingen gebruikt (en de bijhorende bronnen) en werden de rijmpjes van Oona Mols overgenomen.
Bron: Componistenrijmpjes : Lesidee door Oona Mols
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Opgelicht online: Kijkopdracht
Bookwidget met vragen over de Pano-reportage van 24 maart 2021: Opgelicht online. De reportage gaat o.a. over phishing.
Interactieve oefening (17)Leerkracht