-
Beweeg meer en activeer je hersenen: Zo begin je aan bewegend leren
In de basisschool zitten leerlingen 39% van de dag op hun stoel. In het secundair liefst 51%. 'Door ze te laten bewegen tijdens de les zet je niet alleen in op hun gezondheid, maar activeer je ook hun hersenen', zegt onderzoeker Gert Muylle …
Artikel -
VR Leerfabriek: Project IMEC Smart Education @ schools
Interview waarin drie leerkrachten vertellen over hun ervaringen met 360°-VR.
VR Leerfabriek is een project van imec Smart Education @ Schools. Ze dissemineren heel wat materiaal en helpen jouw school graag verder op weg met 360°-VR.
ArtikelLeerkracht -
Waar vind je geschikte software en filmpjes voor virtual reality?
Het is niet altijd eenvoudig om bruikbaar en relevant materiaal te vinden als je virtual reality wil inzetten. Dit artikel helpt je in de zoektocht naar geschikt VR-materiaal.
Artikel (3)Leerkracht -
Starten met Virtual Reality: Wat is jouw doel?
Dit artikel is een bron van inspiratie om een beleid uit te stippelen over virtual reality op school.
ArtikelLeerkracht -
ICT in de kleuterklas: Meer dan pret met de tablet
Kleuters groeien op tussen schermen. Maar daarom swipen ze nog niet zelfstandig digitale vaardigheden bij elkaar. ICT-coördinator Ann en kleuterleraar Anneloor: 'Als we tablets reduceren tot amusement dan onderschatten we kleuters.' Daarom …
Artikel -
STEM-implementatie op de basisschool: Bouwstenen en scenario
Hoe kun je STEM op een duurzame wijze implementeren op je basisschool?
Doe de denkoefening en bepaal met jouw schoolteam de bouwstenen en het scenario voor iSTEM-implementatie op jouw school.
ArtikelLeerkracht -
Welke werkvormen werken echt in afstandsonderwijs: Leraar Li’s doet de test
Leraar Li’s test voor Klasse werkvormen uit die voor haar nieuw zijn. 'Ik laat me graag inspireren door blogs, boeken of podcasts, maar blijf vaak zitten met de vraag: hoe werkt dat dan in de praktijk?'
Artikel -
Leerlingenparticipatie tot in de klas geeft meer leerhonger
Basisschool Ursulinen uit Mechelen zet hard in op leerlingenparticipatie. Ook tijdens corona. ‘Tussen 7 en 19 uur is de school van jullie’, krijgen leerlingen te horen van directeur Sven Van Grembergen. ‘Niet van de …
Artikel -
Virtual Reality: Vragen uit de praktijk
In dit artikel gaat Kim Dekeyser dieper in op het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs. De auteur beantwoordt een aantal vaak gestelde vragen als het gaat over de implementatie van VR in de klaspraktijk.
ArtikelLeerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Tien manieren om je schoolteam sterker te maken
Een crisis zoals de coronapandemie maakt je schoolteam nóg sterker. Of speelt de ploeg onherroepelijk uit elkaar. Hoe je de banden (weer) aanhaalt? tien recepten met extra bindmiddel.
Artikel -
Verrassende duo’s in crisistijden
Toen onderwijs op zijn kop gezet werd, toonden schoolteams veerkracht. Leraren en directeurs zetten zich schrap, sprongen voor elkaar in de bres. En nieuwe samenwerkingen ontloken. Aan het woord: drie duo’s die samen het verschil maakten.
Artikel