-
Competentiebeelden: Op weg met artistieke competenties
- In welke mate kunnen leerlingen al feedback geven en ontvangen als ze vier jaren op de kunstacademie zitten?
- Op welke manier zien creatieprocessen er anders uit op het einde van een opleiding op de academie?
Dit boekje beschrijft hoe de doelen van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Is je school OK-proof?
De Academie Buggenhout had nog een doorlichting in de oude structuur. In oktober 2019 streek de inspectie 2.0 er een week neer. Directeur Hans Scholliers en coördinator Willem Verheyden delen zes vaststellingen waaruit ook jouw academie zeker …
Artikel -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Componistenrijmpjes: Aangepaste versie
Voor deze aangepaste versie van componistenrijmpjes zijn dezelfde rechtenvrije afbeeldingen gebruikt (en de bijhorende bronnen) en werden de rijmpjes van Oona Mols overgenomen.
Bron: Componistenrijmpjes : Lesidee door Oona Mols
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Bredero, Groot liedboek: Lesidee
Er zijn weinig dichters uit de oudere Nederlandse literatuur van wie de stem nog zo direct en herkenbaar tot ons spreekt als die van Gerbrand Adriaenszoon Bredero.
In 1522 verscheen zijn Groot Liedboek, een bundel met meer dan tweehonderd liederen …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Antwerps liedboek: Lesidee liefdesliederen
Het Antwerps Liedboek is het oudste en het beroemdste gedrukte boek met wereldlijke liederen uit onze literatuur. Het behoort tot de literaire canon, de lijst van teksten door het literaire veld in Vlaanderen als essentiële …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Webinar KlasCement voor muziek en woord: Hand-outs
Hand-outs met stap voor stap uitleg hoe je met KlasCement aan de slag kan:
- Profiel en instellingen
- Gericht zoeken
- Favorieten en mappen
- Het netwerk
- Leermiddelen delen
Downloadbaar lesmateriaal -
Groepsmusiceren in afstandsleren bij strijkers: Hoe pak je dat aan? (2)
In dit artikel vind je de getuigenis van Pieter Stas, leerkracht groepsmusiceren voor de strijkers aan de Academie voor podiumkunsten te Bornem. Hij vertelt hoe hij het probleem van het groepsmusiceren aanpakt tijdens zijn (online) lessen en welke …
Artikel