-
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat schrijf jij op het rapport?
Welke commentaar geef jij je leerlingen mee op het rapport?
Pedagogisch begeleider Marijn Vandevelde (GO!) wikt en weegt de woorden achter de cijfers. Plus vijf tips om jouw rapportcommentaren sterker te maken.
Artikel (12) -
Een werkwinkel organiseren in je klas
Ivan Van Gught geeft in dit artikel een aantal tips en ideetjes om in je klas een werkwinkel op te starten of om je huidige werkwinkel eens onder de loep te nemen.
Met een werkwinkel of routeplanner kun je als leerkracht een antwoord bieden op de …
Artikel (33)Leerkracht -
Thuis werken met kinderen, hoe pak je dat aan?
Breng structuur in je dag aan door de structuur van school en jouw werkdag zo goed mogelijk na te bootsen. Structuur zal de nodige portie rust brengen voor kinderen en jezelf.
In het artikel vind je een aantal tips en twee voorbeelden van een …
Artikel (10)Leerkracht -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Help leerlingen om te reflecteren op hun werk
De leerlingen leveren hun taak in de passende lade:
- groen (ging heel goed),
- geel (het kostte wat moeite),
- rood (te moeilijk).
Via dit inleversysteem met drie inleverbakken doen de leerlingen aan zelfbeoordeling.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Tien tips om te leren
We weten de laatste jaren steeds meer over het brein en leren. Deze kennis is handig om te hebben en te delen met je leerlingen. Op die manier kun je hen leren te leren.
Om daarbij te helpen vind je in dit artikel een poster met tien leertips die …
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Voldoende water drinken met de waterpas
Water is de perfecte dorstlesser. Om de jongsten onder ons daarvan te overtuigen, is er de waterpas. Die moedigt kinderen op een speelse manier aan om veel water te drinken.
Artikel (8) -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Later als ik groot ben: Ketnet maakt kinderreeks rond interessante ondernemers
'Met Later als ik groot ben willen we de geest van de kinderen prikkelen, hun goesting geven om mee op ontdekkingstocht te gaan, dingen te leren en iets te ondernemen in het leven', zegt Wouter Quartier, netmanager van Ketnet. 'Daar spelen Ketnet en …
Artikel (24)Ander -
Inspiratieboek sociale media in de basisschool: Bespreking
Heb je er écht zin in? vraagt het inspiratieboek Sociale media in de basisschool, in de inleiding. In deze uitgave van het Nederlandse Mijn Kind Online lees je hoe je sociale media in het onderwijs kan inzetten aan de …
ArtikelSchool/onderwijs