-
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
Zelf afspraken rond digitale communicatie vastleggen
Scholen hebben nood aan een digitaal afsprakenkader.
Dit afsprakenkader kan bepalen op welke tijdstippen leerkrachten en leerlingen digitaal bereikbaar moeten zijn. Elke school of scholengroep zal eigen afspraken maken. De gemaakte afspraken zorgen …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Maak een QR-code speurtocht voor je leerlingen
QR-codes zie je overal. Scan je de code, dan krijg je extra informatie.
Met behulp van QR-codes kan je een educatieve speurtocht ontwerpen voor je leerlingen.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Inclusief leren: Haal meer uit je computer voor élke leerling
Welke verborgen tools moet jij nog ontdekken in je browser, Word of Powerpoint om leerlingen met dyslexie, ASS, ADHD, kleurenblindheid … te ondersteunen? Zet je ze ineens in voor je hele klas? Want inclusief leren maakt …
Artikel -
SprintPlus examengids: Tips en praktische voorbeelden
Een bundel met tips en voorbeelden om digitale hulpmiddelen zoals SprintPlus makkelijker in te zetten tijdens de examens.
Artikel -
Bug in LibreOffice Writer: Aanpassen van de inhoudsopgave
Er blijkt een fout te zitten in LibreOffice waardoor het maken van een inhoudsopgave niet werkt wanneer de taal van de gebruikersinterface Nederlands is. Lees het artikel om toch een inhoudsopgave toe te voegen.
Bron: Een eindwerk maken met …
ArtikelLeerkracht -
LearningApps: Werken met collecties
Dit stappenplan toont je hoe je in LearningApps werkt met collecties. Je leert hoe je collecties van LearningApps deelt met leerlingen, hoe je de vorderingen van leerlingen opvolgt en hoe je zelf collecties aanmaakt.
ArtikelLeerkracht -
Games in de klas: Wanneer werken ze?
Je start een Kahoot en in geen tijd zijn je leerlingen enthousiast. Maar op de toets achteraf lijkt het of die quiz niet veel uitgehaald heeft. Games maar opbergen dan? Niet als het aan expert Ellen Vanderhoven en leraar Michaël De Borre …
Artikel -
Typ10: Leren typen voor dyslectici
Veel kinderen met dyslexie kampen met een negatief zelfbeeld en kunnen zich daardoor niet optimaal ontplooien. Een juiste leeromgeving creëren kan daarbij echter wonderen doen. Juist hier hechten we met Typ10 ontzettend veel belang aan. We …
Artikel -
Tools in Windows 10 om leerlingen met visuele beperking te ondersteunen
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met visuele problemen kunnen ondersteunen:
- aanpassen cursor en pijltje,
- vergroten tekst,
- gebruik maken van vergrootglas,
- voorleesfunctie.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tools op iPad die leerlingen met visuele beperkingen kunnen ondersteunen
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met visuele problemen kunnen ondersteunen:
- voorleesfunctie,
- zoomfunctie,
- Siri,
- tekst vergroten ...
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tools op iPad die leerlingen met dyslexie kunnen ondersteunen
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met spelling- en leesproblemen kunnen ondersteunen:
- woordenboek,
- spellingchecker,
- voorleesfunctie ...
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner