-
Invloed van inflatie op loon: Oefening
Inflatie is een economisch gegeven. Het vormt de basis van de indexering. In deze opdracht worden drie verschillende indexen besproken:
- gewone index;
- gezondheidsindex;
- spilindex.
De kern van de oefening zijn de gevolgen op het inkomen. In …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Woordenschatopdracht: Actuaopdracht
Praktische opdracht over woordenschat. Leerlingen werken op hun eigen niveau. De opdracht is aanpasbaar naar het niveau van je eigen leerlingen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Altijd en overal nieuws: Lesfiche
Nieuws is overal om ons heen: we komen er elke dag wel eens mee in aanraking.
Bijvoorbeeld op Facebook of wanneer je de televisie aanzet en het journaal
net begint. Nieuws is vaker aanwezig en toegankelijker dan veel leerlingen op
het eerste zicht …Downloadbaar lesmateriaal (18) -
Het Vlaams nieuwslandschap: Lesfiche
Nieuws is overal om ons heen en de hele dag komen we ermee in aanraking.
Voor de komst van het internet bleef de verspreiding van nieuws beperkt tot de
krant, de televisie en de radio. Nu zijn er heel wat extra manieren om nieuws
te volgen: via Google, …Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Nieuwsselectie en nieuwswaarde: Lesfiche
Nieuws is altijd waargebeurd, maar niet alles wat gebeurt, haalt de pers. Het
nieuws in de krant, online, op televisie, op de radio is altijd een selectie, een
keuze, door mensen gemaakt. De belangrijkste eis voor een bericht is dat
het nieuwswaarde …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Korting berekenen (deel 4): Oefening
Je oefent het berekenen van korting op een bedrag. Eventueel door gebruik te maken van de regel van drie.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Omzetten van tijdseenheden: Oefening
In deze oefeningen oefen je op het omzetten van eenheden van tijd.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Procentberekening met de regel van drie (3)
Bereken eerst het totaal. Daarna zet je het totaal, met behulp van de regel van drie, om in procenten. De uitkomst moet telkens juist afgerond worden op één cijfer na de komma.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Procentberekening met de regel van drie (2)
Bereken eerst het totaal. Daarna zet je het totaal, met behulp van de regel van drie, om in procenten. De uitkomst moet telkens juist afgerond worden op één cijfer na de komma.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Procentberekening met de regel van drie (1)
Bereken eerst het totaal. Daarna zet je het totaal, met behulp van de regel van drie, om in procenten. De uitkomst moet telkens juist afgerond worden op één cijfer na de komma.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Wisselkoersen (3)
Bereken de juiste wisselkoers.
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Wisselkoersen (2)
Bereken de juiste wisselkoers.
Interactieve oefeningLeerkracht