-
Omgaan met mensen met een beperking: Educatieve bundel
In deze bundel staan tips voor een goede omgang met mensen met een auditieve, visuele, fysieke of verstandelijke beperking.
Daarnaast is er aandacht voor toegankelijke gebouwen en omgevingen en voor toegankelijke communicatie.
Het is …
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dof maar duidelijk: Doffe e of schwa
Dof maar duidelijk , Dof maar duidәlәk
Spelling is techniek. Spelling is ook een vaardigheid. Spelling speelt ons parten. Aanpassingen, amendementen, discussies en vereenvoudigingen maken het er vreemd genoeg niet makkelijker op. En wie …
Artikel (3)School/onderwijs -
Technische vakken en beroepspraktijk
Sinds enkele maanden merk ik dat het gedeelte 'technische vakken en beroepspraktijk' sterk uitbreidt binnen KlasCement. Regelmatig zie ik nieuwe, heel mooie bijdragen verschijnen.Dit kan alleen maar dankzij de inzet van al de collega's die …
Artikel (4)Andere functie -
Facebook in de klas?
Of je er nu voor of tegen bent, je kan er alvast niet naast kijken. Facebook heeft een belangrijke plaats ingenomen in onze communicatiewereld. Sommigen beschouwen het als een meerwaarde in hun persoonlijk en professioneel leven. Anderen vinden …
Artikel (9)ICT-coördinator -
Verkiezingen 2024: Wat verandert er?
In 2024 mogen 1 miljoen jongeren voor het eerst gaan stemmen. Dat is 10 % van de totale stempopulatie.
- 9 juni 2024
- Vlaams (regionale verkiezingen)
- Federaal
- Europees
- 13 oktober 2024
- Gemeentelijk (+ districten Antwerpen) …
Artikel (8) - 9 juni 2024
-
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Archiveren/bewaren gegevens schoolagenda Smartschool schooljaar 2022-2023
Kort artikel waarin wordt uitgelegd hoe je je schoolagenda op Smartschool kan bewaren aangezien er overgeschakeld wordt op planner.
ArtikelLeerkracht -
Explosief gedrag bij kinderen: Wat kun je doen in de klas? (1)
Er zijn kinderen die gedrag vertonen dat we bestempelen als explosief. Dat wil zeggen dat ze oncontroleerbare momenten hebben in hun gedragingen. Je kunt dit rangschikken onder agressie; ze schelden, vloeken, gooien met dingen, ...
In dit …
Artikel (9)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Integratiematrix Bloom Gardner
Door vragen te stellen op verschillende niveaus (Bloom) en het gebruiken van verschillende intelligentievoorkeuren (Gardner) kan met deze matrix elk thema, of elke lesinhoud worden verrijkt.
In deze matrix vind je tal van voorbeeldvragen die je …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe verrijk je lessen wiskunde voor cognitief sterke leerlingen?
In dit document staan een aantal mogelijkheden voor pittigere wiskunde voor cognitief sterke wiskunde leerlingen of hoogbegaafde leerlingen.
Voorwaarde is wel dat er eerst geschrapt wordt in de basisoefeningen, zodat het geen extra wordt, maar wel …
Artikel (4)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stimulerende en ontwikkelingsgerichte feedback: Leren vanuit een uitdaging
Waarom zetten sommige kinderen door, terwijl anderen, soms ondanks hun goede capaciteiten, direct opgeven als iets moeilijk wordt? Is doorzetten een karaktereigenschap of is dit afhankelijk van opvoeding? Waarom hebben sommige …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner