-
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Karen Van de Cruys over feedback
Als docent Russisch merkte Karen Van de Cruys op dat feedback een enorme boost gaf aan het leerproces van haar studenten, waarna ze besloot zich te verdiepen in dit aspect van lesgeven. Vervolgens werd ze leerkracht Nederlands en Engels en …
ArtikelLeerkracht -
Invoering duaal leren in Vlaanderen: Wetenschappelijke reflectie
Dit artikel bekijkt kritisch de veralgemening van duaal leren in het arbeidsgericht secundair
onderwijs in Vlaanderen, op basis van de beschikbare economische en sociologische wetenschappelijke literatuur. Hierbij worden volgende vijf concrete vragen …ArtikelLeerkracht -
Nederlands in het Beroepsgericht Onderwijs: Eindrapport
'In het beroepsgericht onderwijs zitten veel leerlingen die problemen hebben met taal en lezen. Worden leraren-in-opleiding voldoende voorbereid om hiermee om te gaan? Dat onderzochten het Instituut voor Taalonderwijs en Taalonderzoek Amsterdam …
ArtikelAndere functie -
Specifieke onderwijsbehoeften in het reguliere onderwijs
Deze brochure beschrijft vijf evidence-based aanbevelingen om leerlingen met SOB te ondersteunen, om scholen te helpen om hun huidige aanpak te herzien en om hen praktische ideeën aan te bieden.
De aanbevelingen die aan bod komen en uitgebreid …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat werkt in onderwijs voor kinderen uit gezinnen met laag inkomen
In dit artikel van Pedro De Bruyckere lees je wat echt werkt in het onderwijs voor kinderen uit gezinnen met een lage SES (en welke aanpak minder effect heeft).
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en …
ArtikelLeerkracht -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Schooldata: Meten, weten en de volgende stap vergeten?
Je krijgt info en praktijkvoorbeelden die horen bij deze verkennende praktijkvraag: wat bevordert en belemmert werken met schooldata?
De interactieve figuur brengt bronnen en vaststellingen die horen bij een recent onderzoeksproject over …
ArtikelLeerkracht -
Welbevinden in een digitale wereld: Perspective paper
Het bevorderen van het welzijn van studenten in een digitale wereld gaat verder dan het beheren van de schermtijd in scholen. Welzijn kent vele facetten en omvat het tegemoetkomen aan de behoeften van leerlingen zelf, zodat elke leerling zich goed …
Artikel -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
De VAD-leerlingenbevraging
De leerlingenbevraging onderzoekt op schoolniveau en op Vlaams niveau het middelengebruik (tabak, alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen) binnen de leefwereld van jongeren.
Met een deelname aan de VAD-leerlingenbevraging …
Artikel