-
ICT-reflectietools: Infographic
Het Kenniscentrum Digisprong ontwikkelde deze infographic om te beslissen welke ICT-reflectietool je best gebruikt om het gebruik van ICT op school in kaart te brengen.
Downloadbaar lesmateriaal -
ICT-reflectietools: Vergelijkingstabel
Kenniscentrum Digisprong vergelijkt de verschillende ICT-reflectietools. In deze tabel vind je de vergelijking tussen SELFIE, SELFIEforTEACHERS en Digisnap. Zo weet je snel meer over de inzetbaarheid van elke tool.
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
SELFIEforTEACHERS: Brochure
SELFIEforTEACHERS is een gratis zelfevaluatietool die ICT-competenties van leerkrachten in kaart brengt. De tool is gebaseerd op het Europees kader voor de digitale competentie van onderwijsactoren (DigCompEdu). Het is een initiatief van het …
Downloadbaar lesmateriaal -
Wat is Digisnap?
Kenniscentrum Digisprong ontwikkelt op basis van SELFIEforTEACHERS een gratis zelfreflectietool. De tool peilt naar de ICT-competenties van elke leraar en is geënt op het
DigCompEdu Framework. De vragen zijn eenduidig, in duidelijke …Artikel (4) -
Wat is SELFIEforTEACHERS?
SELFIEforTEACHERS is een, door de Europese Commissie ontwikkelde, zelfreflectietool waarin gepeild wordt naar de ICT-competenties van leerkrachten. De vragen zijn gebaseerd op het DigCompEdu Framework. De tool is gratis en wordt door de …
Artikel -
NJi: Databank effectieve jeugdinterventies
De databank bevat beschrijvingen van interventieprogramma's voor hulp bij opgroeien en opvoeden.
De interventies zijn theoretisch en praktisch weldoordachte, systematische aanpakken voor preventie, ondersteuning en hulp bij specifieke risico's en …
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Internationaal samenwerken rond duurzaamheidsthema's
MOS maakte verschillende - in het Engels vertaalde - materialen om scholen te ondersteunen als ze internationaal willen uitwisselen rond duurzaamheidsthema's: infofiches over eTwinning en VVOB Scholenbanden, vertaalde KaMOShibaiverhalen met …
Website -
Evidence-based onderwijsstrategieën van David Mitchell
Een opsomming van tien sleutelstrategieën om leren te verbeteren:
- coöperatief leren in groepen,
- peer-tutoring,
- ouderbetrokkenheid,
- cognitieve-strategie-instructie,
- geheugenstrategieën,
- oefen en herhaal,
- behavioristische …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het inzetten van directe instructie
Directe instructie is een gestructureerde manier van lesgeven, die een grote impact heeft op de leerresultaten. Kenmerkend is de stapsgewijze aanpak, waarbij de leraar sturend is, maar ook de leerlingen activeert. Daarvoor zijn verschillende …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mentaal welbevinden in de klas
Wist je dat een goede klassfeer meer is dan enkel grappen en grollen? Het Vlaams Instituut Gezond Leven tipt werkvormen voor in de klas:
Voor het lager onderwijs:- Verbindende rituelen,
- Geheime rak’kers,
- Bedankt, …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
eduVIP: Onderwijs en begeleiding aan kinderen en jongeren met een visuele beperking
Deze Nederlandse website geeft tips en inspiratie voor onderwijs aan kinderen en jongeren met een visuele beperking.
Hoe kan je de verschillende schoolvakken aanpassen voor deze doelgroep?
Daarnaast bevat de website ook algemene informatie rond …
WebsiteICT-coördinator