-
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
Met deze sessie willen we samen met deelnemers een antwoord geven/zoeken op de …
Artikel -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel -
Adviezen: mogen of moeten? Studie-oriëntering: kwaliteit en opvolging van het advies klassenraad
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Adviezen: mogen of moeten? Studie-oriëntering: kwaliteit en opvolging van het advies van de klassenraad
Bij keuzes in de …
Artikel -
Flexibele leerwegen: mogelijkheden in het secundair onderwijs
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema Thema diversiteit, inclusie en anderstalige nieuwkomers / Samen in de klas.
Door flexibele leerwegen in te richten, proberen verschillende Vlaamse …
Artikel -
Professionalisering, school- en kwaliteitsontwikkeling via leergemeenschappen: Rol van de scholen
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema schoolbeleid.
In deze sessie staan we stil bij de rol van de scholengemeenschap als facilitator om leergemeenschappen te ontwikkelen en in te bedden in …
Artikel -
De leraar maakt het verschil
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema schoolbeleid.
Onderwijs waarin elke leerling maximale leerkansen krijgt en de noodzakelijke competenties van de 21e eeuw bereikt, vormt een grote …
Artikel -
Ontdek snel of je les haar doel bereikt: Exitticket
Iets nieuws uitgetest in de klas? Ontdekken of je les haar doel heeft bereikt? Met dit exitticket krijg je inzicht in hoe je leerlingen de les verwerken en speel je de volgende les meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen ook je leerlingen …
Downloadbaar lesmateriaal (15) -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Anders les geven met wetenschappelijke inzichten: Retrieval practice
Retrieval practice is een leerstrategie waarbij leerlingen informatie oproepen uit hun geheugen. Dit versterkt het geheugen en vermindert het vergeten. Een krachtige en gemakkelijke strategie die geen technologie, geld of lestijd vraagt. …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De wetenschap van het leren
Meer dan 130 jaar onderwijsonderzoek kan ons, leraren, erg veel vertellen over hoe onze leerlingen leren en onthouden.
In deze workshop op de netwerkdag van 20 jaar KlasCement ging Kristel Vanhoyweghen dieper in op zes bijzonder effectieve …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Kennisrotonde: Wetenschappelijke antwoorden op onderwijsvragen
Dit Nederlandse initiatief biedt onderwijsprofessionals gratis wetenschappelijk verantwoorde antwoorden op hun vragen. Leraren uit het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs (= secundair onderwijs) of mbo (middelbaar beroepsonderwijs) kunnen al …
Website