-
Kunstenaar/verbeelden: Zich op persoonlijke wijze uitdrukken
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld kunstenaar/verbeelden : zich op persoonlijke wijze uitdrukken …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kunstenaar/verbeelden: Experimenteren en creëren
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld kunstenaar/verbeelden : experimenteren en creëren vertalen naar …
Downloadbaar lesmateriaal -
Lucebert (1924-1994), Verzamelde gedichten: Lesidee
Lucebert, pseudoniem van Lubertus Jacobus Swaanswijk (1924-1994), was de Keizer van de Vijftigers of Experimentelen, de dichters die na de Tweede Wereldoorlog vernieuwing brachten in de Nederlandse poëzie.
De zogenaamde Beweging van Vijftig …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Martinus Nijhoff (1894-1953), Verzamelde gedichten: Lesidee
Martinus Nijhoff (1894-1953) schreef essays, toneel, libretto’s en vertalingen. Maar hij was in de eerste plaats een modernistische dichter, die in klassieke, maar eenvoudige verzen in parlandostijl universele gevoelens en gedachten onder …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
J.C. Bloem, Verzamelde gedichten: Lesidee
J.C. Bloem (1887-1966) is de dichter van het verlangen. Hij heeft de mislukking van elk leven en de vergankelijkheid van alles uitgedrukt in eenvoudige en tijdeloze gedichten. Zijn werk is in alle opzichten klassiek te noemen. Zoals hij die …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Gerrit Achterberg (1905-1962), Verzamelde gedichten: Lesidee
Gerrit Achterberg (1905-1962) was in veel opzichten een bij uitstek moderne dichter. Niet voor niets werd hij door de Vijftigers, die na de Tweede Wereldoorlog aan het woord kwamen, beschouwd als hun belangrijkste voorloper.
Het hoofdthema van zijn …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
M. Vasalis (1909-1998), Verzamelde gedichten: Lesidee
M. Vasalis is het pseudoniem van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans, (1909-1998). Vasalis is de Latijnse vertaling van haar achternaam Leenmans (van de vazal). De M staat niet voor Maria zoals soms ten onrechte wordt gedacht. De dichteres wilde …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Minimum Maximum: Lestip
De Duitse kunstenaar Hans-Peter Feldmann versiert traditionele olieverfschilderijen met rode neuzen of schele ogen. Wat opvalt? Minimale ingreep, maximaal effect. Probeer jij dit ook uit met je leerlingen met als werkproduct hun partituur?
In …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Irriteren met Brian Eno: Lessuggestie
De producer Brian Eno legt zijn artiesten graag beperkingen op. Zo tapete hij de vingers van Coldplay’s Chris Martin aan elkaar, om hem te dwingen op een nieuwe manier piano te spelen.
Eno gebruikt een arsenaal aan trucs om de artiesten te …ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Oogen die kijken: Lespakket
We leven vandaag in een beeldcultuur. Jongeren worden continu geconfronteerd met visuele informatie: filmpjes en foto’s op Facebook, Instagram en TikTok. Beelden zijn steeds aanwezig, maar hoe goed kunnen jongeren kijken en observeren? En …
Website -
Tekst en publiek: Spelen en spreken met microfoons
Welke microfoons zijn er allemaal en hoe herken je ze gemakkelijk? Hoe moet je ze hanteren en hoe bereik je het beste resultaat? Ontdek het samen met je leerlingen in deze lesfiches.
Dit leermiddel maakt deel uit van de dramabouwdoos van De …
Downloadbaar lesmateriaal -
Tekst en publiek: Spelen met tekst
In deze wegwijzer vind je een aantal vragen die je kan stellen wanneer je aan de slag gaat met een tekst.
Het interpreteren van een tekst gebeurt met open modus: de interpretatie wordt gevoed door de inbreng van de leerling, die een zo breed en …
Downloadbaar lesmateriaal