-
Lucebert (1924-1994), Verzamelde gedichten: Lesidee
Lucebert, pseudoniem van Lubertus Jacobus Swaanswijk (1924-1994), was de Keizer van de Vijftigers of Experimentelen, de dichters die na de Tweede Wereldoorlog vernieuwing brachten in de Nederlandse poëzie.
De zogenaamde Beweging van Vijftig …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Martinus Nijhoff (1894-1953), Verzamelde gedichten: Lesidee
Martinus Nijhoff (1894-1953) schreef essays, toneel, libretto’s en vertalingen. Maar hij was in de eerste plaats een modernistische dichter, die in klassieke, maar eenvoudige verzen in parlandostijl universele gevoelens en gedachten onder …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
J.C. Bloem, Verzamelde gedichten: Lesidee
J.C. Bloem (1887-1966) is de dichter van het verlangen. Hij heeft de mislukking van elk leven en de vergankelijkheid van alles uitgedrukt in eenvoudige en tijdeloze gedichten. Zijn werk is in alle opzichten klassiek te noemen. Zoals hij die …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Gerrit Achterberg (1905-1962), Verzamelde gedichten: Lesidee
Gerrit Achterberg (1905-1962) was in veel opzichten een bij uitstek moderne dichter. Niet voor niets werd hij door de Vijftigers, die na de Tweede Wereldoorlog aan het woord kwamen, beschouwd als hun belangrijkste voorloper.
Het hoofdthema van zijn …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
M. Vasalis (1909-1998), Verzamelde gedichten: Lesidee
M. Vasalis is het pseudoniem van Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans, (1909-1998). Vasalis is de Latijnse vertaling van haar achternaam Leenmans (van de vazal). De M staat niet voor Maria zoals soms ten onrechte wordt gedacht. De dichteres wilde …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Studio Spook: Geïllustreerde luisterverhalen
Studio Spook maakt geïllustreerde luisterverhalen voor kinderen. Hiermee reizen ze de hele wereld rond. Hun missie is simpel en duidelijk: zoveel mogelijk kinderen doen sidderen en beven.
Website (7) -
Oogen die kijken: Lespakket
We leven vandaag in een beeldcultuur. Jongeren worden continu geconfronteerd met visuele informatie: filmpjes en foto’s op Facebook, Instagram en TikTok. Beelden zijn steeds aanwezig, maar hoe goed kunnen jongeren kijken en observeren? En …
Website -
Tekst en publiek: Spelen en spreken met microfoons
Welke microfoons zijn er allemaal en hoe herken je ze gemakkelijk? Hoe moet je ze hanteren en hoe bereik je het beste resultaat? Ontdek het samen met je leerlingen in deze lesfiches.
Dit leermiddel maakt deel uit van de dramabouwdoos van De …
Downloadbaar lesmateriaal -
Tekst en publiek: Spelen met tekst
In deze wegwijzer vind je een aantal vragen die je kan stellen wanneer je aan de slag gaat met een tekst.
Het interpreteren van een tekst gebeurt met open modus: de interpretatie wordt gevoed door de inbreng van de leerling, die een zo breed en …
Downloadbaar lesmateriaal -
Constantijn Huygens (1596-1687), liedjes en gedichten: Lesidee
Constantijn Huygens (1596-1689) werd vroeger niet op één lijn geplaatst met andere grote zeventiende-eeuwse dichters, zoals Hooft en Vondel, maar de laatste tijd is het besef ontstaan, dat Huygens misschien wel de allergrootste is. …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Pieter Corneliszoon Hooft, liefdesliederen en -gedichten: Lesidee
Pieter Corneliszoon Hooft (1581-1647) werd in zijn eigen tijd al het hoofd van de Nederlandse dichters genoemd. Niemand schreef zulke gekunstelde sonnetten en zulke ontroerende liefdesgedichten en zijn liedjes op bekende melodieën werden …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Joost van den Vondel, gedichten: Lesidee
Joost van den Vondel (1587-1679) werd niet voor niets de prins van de Nederlandse dichters genoemd, want hij blonk uit in zowat alle poëtische genres.
In dit leermiddel maak je kennis met zijn gelegenheidspoëzie en met zijn zogenaamde …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht