-
Schermopnames maken met Loom: Stappenplan
Met Loom kan je gratis schermopnames maken. Nadien kan je de opname eenvoudig delen via een link. Dit stappenplan helpt je bij het eerste gebruik van Loom.
Downloadbaar lesmateriaal (4)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Motivatie meten: Vragenlijsten
In dit artikel van Vernieuwenderwijs bespreekt Wessel Peeters drie gevalideerde vragenlijsten om motivatie te meten, die vaak worden gebruikt bij onderzoeken.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mijn administratie: Ontwikkelingsdoelen
Een overzicht van de gekozen ontwikkelingsdoelen buso OV3 en leerdoelen bij het GASV-thema 'Mijn administratie".
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Draaikaartjes: Sjablonen
Met deze invulbare pdf's kan je zelf draaikaarten maken. Er zijn draaikaarten voor zinnen, woorden en dialogen.
Downloadbaar lesmateriaal (80)Leerkracht -
Zelfregulerend leren: Toolbox
Deze toolbox met o.a. vragenlijsten reikt concrete handvaten aan om het zelfregulerend leren van leerlingen in kaart te brengen. Dit is een eerste stap om het zelfregulerend leren vervolgens te kunnen monitoren en te bevorderen. Daarnaast vind je …
Downloadbaar lesmateriaal (130) -
Digisprong: Checklist voor ICT-coördinatoren
Vicli ontwikkelde deze checklist om scholen en ICT-coördinatoren te ondersteunen in een succesvolle Digisprong. Digisprong is het ambitieuze plan om het onderwijs kwaliteitstvoller te maken door middel van digitalisering.
Per …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
16 to live by: Handvaten voor een gelukkig en zinvol leven
In dit leermiddel vind je tools voor zelfbewustwording, handvaten voor een gelukkig en zinvol leven. Naast de 16 kaarten en de 16 dagen uitdaging, vind je ook een gids voor de leerkrachten terug met opdrachten voor je leerlingen.
De auteursrechten van …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Organisatie, firma, vzw -
Motivatieverhoging: Kijkwijzer
Een kijkwijzer met opsomming van elementen die een leerkracht kan inzetten om de motivatie van de leerlingen te verhogen.
De elementen zijn onderverdeeld per thema:
- aandacht,
- relevantie,
- vertrouwen,
- voldoening.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Non-verbaal klashouden, hoe doe je dat?
Hoe zet je in op non-verbaal klashouden?
Volg de verschillende stappen om te komen tot het gewenste gedrag.
Indien deze stappen niet voldoende zijn, ga je over naar verbaal klashouden aan de hand van drie zinnen.Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Trek-je-planposter met tips voor de leerling
In dit document vind je een aangepaste versie van de Trek-je-planposter, dit als verrijking bij de originele posters. Er zijn extra tips voor de leerlingen toegevoegd.
Bron: Trek-je-plan : Poster voor zelfsturing in de klas door Cherline De …
Downloadbaar lesmateriaal (12)Leerkracht, Ander -
Differentiatiekaartjes
Leerlingen krijgen drie gekleurde kaartjes met een uitleg erop. Ze leggen de juiste kleur bovenaan.
Kunnen ze zelfstandig verder of hebben ze hulp nodig?
Als leerkracht heb je een beter overzicht en kan je vlotter differentiëren.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, Ander -
Informatie verzamelen over het gedrag
Lijst om de ernst van probleemgedrag te observeren, volgens de criteria van Rutter.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner