-
Communiceren over corona met hulpmiddelen
In dit artikel krijg je tips en hulpmiddelen aangereikt om over het coronavirus en de bijhorende maatregelen te communiceren met kinderen met een beperking.
In een aantal duidelijke filmpjes leggen ze de hygiënische maatregelen uit m.b.t. het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zo werkt voorlezen aan meervoudig beperkte kinderen wel
In dit artikel wordt besproken op welke manier voorlezen aan kinderen met een meervoudige beperking een positieve ervaring is voor kinderen en ouders.
Je krijgt een aantal tips en hulpmiddelen aangereikt om het verhaal aan te brengen en de juiste …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Is jouw boekenhoek al genderproof?: Boekentips
Stoere jongens die op avontuur trekken en prinsessen die wachten op hun redder: veel klassieke kinderboeken staan bol van de genderstereotypen. Met deze boekentips wordt jouw klasbib er eentje waar elke leerling zich in herkent.
Artikel (3) -
Mondmasker maken: Ferm
In de afbouwstrategie van de coronamaatregelen zal het dragen van mondmaskers een belangrijke rol spelen. Dit in het bijzonder in die situaties waar de afstand van 1,5 meter moeilijk haalbaar is. Ook zelfgemaakte mondmaskers bieden voldoende …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelf een mondmasker maken
Hoe maak je een mondmasker in corona tijden waarin je best zo veel mogelijk ‘in uw kot‘ moet blijven en je geen ‘regulier’ mondmasker hebt? Je moet immers naar de winkel of met de bus naar uw werk. Of je zit thuis met …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Hoe creëer je thuis een krachtige leeromgeving?
Leerlingen volgen door de COVID-19 crisis de komende weken massaal les van thuis uit, met een sterke nadruk op e-learning. Deze bijdrage, waaraan op initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming tien experten hebben samengewerkt, gaat in op …
Artikel (7)Ander -
Dagschema's voor leerlingen met verstandelijke beperking.
Dit artikel biedt een houvast aan ouders om kinderen met een verstandelijke beperking thuis een zekere structuur te geven. Ze reiken tips aan m.b.t:
- dagritmestructuur,
- soorten verwijzers,
- overgangsliedjes.
Er worden zeer concrete voorbeelden …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Hoe overleeft je kind de quarantaine? En hoe overleef je als ouder deze periode?
Hoe zorg je als ouder voor je eigen mentale gezondheid tijdens deze coronacrisis?
Hoe organiseer je je? Hoe combineer je telewerken en thuisonderwijs?
Hoe ga je om met conflicten in je gezin? En met verveling?
Hoe zorg je voor routine?In deze …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lesgeven aan leerlingen en je eigen kinderen
In dit Nederlandse artikel geven verschillende docenten tips over hoe je als leerkracht het afstandsonderwijs voor eigen studenten met het thuisonderwijs voor de eigen kroost combineert.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Haal meer uit jouw Yurlspagina: Vijf handige tips
In dit artikel krijg je vijf handige weetjes om een Yurls-pagina in te zetten. Van de opbouw van een nieuwe pagina tot het openbaar delen met het doelpubliek.
Deze vijf vragen worden beantwoord:
- Hoe kan ik een bestand toevoegen? …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Acht tips voor Zoom Meetings: De digitale vergaderapplicatie op je tablet of smartphone
In dit artikel lees je over de uitgebreide mogelijkheden van het platform Zoom als applicatie op je smartphone of tablet. De app maakt het mogelijk om van thuis uit les te geven aan leerlingen of met collega's te vergaderen.
De verschillende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Thuis lezen: Tips voor ouders en leerlingen
Nu de scholen gesloten zijn, is het belangrijk dat het (leren) lezen thuis doorgaat. Op deze pagina van het Expertisecentrum Nederlands vind je verschillende tips en materialen die hierbij kunnen helpen.
ArtikelSchool/onderwijs