-
Lees Lezer Leest!: Editie Meertaligheid
In de vijfde editie van het online magazine Lees Lezer Leest! staat meertaligheid centraal. Je leest er bijdragen van onder andere schrijver en illustrator Marit Törnqvist, taalwetenschapper Sharon Unsworth, …
ArtikelLeerkracht -
Help! Mijn leerlingen gebruiken AI
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van AI in een educatieve context. Het staat boordevol tips en inspiratie voor het vormen van je schoolvisie over dit onderwerp.
Artikel -
Gedifferentieerd lesgeven met adaptieve oefenplatformen
Wat zijn digitale adaptieve leermaterialen? Hoe gebruik je adaptieve oefenplatformen in je lessen? Je leest het in dit artikel van Kenniscentrum Digisprong.
Artikel -
AI in het onderwijs: meerwaarde of niet?
Artificiële intelligentie of AI komt vaker in het nieuws. Denk maar aan AI-chatbots zoals ChatGPT waarmee leerlingen kant-en-klare opstellen schrijven. Of adaptieve leersystemen die leerlingen automatisch oefeningen aanbieden op hun niveau. …
Artikel -
AI in het onderwijs, waarom zijn ethische richtlijnen nodig?
Het is duidelijk dat artificiële intelligentie of AI een meerwaarde kan zijn in ons onderwijs. AI heeft het potentieel om leerervaringen van leerlingen persoonlijker te maken, beoordelingen te automatiseren, automatisch feedback te geven en …
Artikel -
Gespreksstarters voor (vak)vergaderingen
35 vragen om de start van een vergadering eens op een andere manier op gang kunnen trekken. Ideaal om te werken aan het welbevinden van het team én de individuele leraar.
Artikel -
Aanvangsbegeleiding van beginnende leerkrachten: Evaluatierapport
Dit rapport evalueert in welke mate de ontwerpversies van het inspirerend kader en de leidraden relevant waren voor de deelnemers van de pilootscholen. Op basis van deze resultaten werden de materialen aangepast.
Artikel -
Een leerling met extra zorgnoden in de klas
Hoe bied je kinderen met zorgnoden de beste kansen én hou je het voor jezelf behapbaar? Twee leraren, een ondersteuner en een ouder geven praktische tips.
Artikel -
Samen werken aan basiszorg en verhoogde zorg
De Kortrijkse RHIZO Zorgkrachtschool bevroeg het hele lerarenteam voor ze het zorgbeleid uitstippelden. Voor leerzorg leidde die enquête tot een halvering van de begeleidingsplannen op maat. En de leefzorg? Daar mikt …
Artikel -
Samen met de school werken aan een inclusieve mindset en klaspraktijk
Laura Van Alphen is inclusiecoach voor NOA De Leerexpert. Tijdens een intensief traject van vijf maanden begeleidt ze scholen waar kleuters zijn met hoge zorgnoden. Zowel de school, leraren als de leerling maken zo grote sprongen.
Laura: 'Als coach …
Artikel (3) -
Wijze lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs
Hoe kies je als leraar, vakwerkgroep of schoolteam een lesmethode? Waarmee houd je rekening bij het ontwikkelen van een leermiddel? Hoe gebruik je het leerboek op een doordachte manier in je klaspraktijk? Er is weinig onderzoek voorhanden en er …
Artikel -
Krachtig onderwijs voor anderstalige nieuwkomers: Welke rol kan ik spelen als klasleerkracht?
Een anderstalige nieuwkomer in de klas: het kan een stevige uitdaging zijn voor jou als klasleerkracht. Misschien krijg je ondersteuning op je school van een AN-leerkracht of zorgcoördinator, maar dan nog is het niet altijd evident om …
Artikel (3)