-
Betekenisgerichte reflectie met effect op het handelen: Leidraad en oefeningen
In verschillende leerplannen staan leerplandoelen die verband houden met reflecteren over het eigen handelen. Veel leraren zullen beamen dat dit waardevolle leerplandoelen zijn. Tegelijkertijd vormen ze een uitdaging, zowel om deze bij de …
Downloadbaar lesmateriaal (81)Leerkracht -
Hoe maak je een website via JouwWeb?
Op deze website leer je hoe je werkt met de websitebouwer JouwWeb.be. Leerlingen kunnen deze site raadplegen wanneer ze zelf een website via JouwWeb maken en niet meer weten hoe ze iets moeten doen.
WebsiteStudent (lerarenopleiding) -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
Toetsen als leerversterker
In dit artikel wil TIm Surma de reden toelichten waarom toetsen, ongeacht hun formatief of summatief karakter, een fundamenteel gereedschap horen te zijn in de gereedschapskist van de leraar. Toetsen zijn volgens de auteur namelijk regelrechte …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
Mondmasker maken: Ferm
In de afbouwstrategie van de coronamaatregelen zal het dragen van mondmaskers een belangrijke rol spelen. Dit in het bijzonder in die situaties waar de afstand van 1,5 meter moeilijk haalbaar is. Ook zelfgemaakte mondmaskers bieden voldoende …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelf een mondmasker maken
Hoe maak je een mondmasker in corona tijden waarin je best zo veel mogelijk ‘in uw kot‘ moet blijven en je geen ‘regulier’ mondmasker hebt? Je moet immers naar de winkel of met de bus naar uw werk. Of je zit thuis met …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Digital4Youth: Laptops voor kinderen en jongeren die geen toegang tot een computer hebben
Computers vallen niet meer weg te denken uit onze leefwereld, ook niet bij jongeren. Jongeren die vandaag online les willen volgen of taken krijgen van de school n.a.v. COVID-19, hebben uiteraard een computer nodig. En helaas hebben niet …
WebsiteLeerkracht -
Mondmaskers maken voor het UZA
Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen ontvangt graag mondmaskers uit polyester-katoen (35-65) of katoen (150gr./m²) bestaande uit 2 lagen en een neutrale kleur. De zelfgemaakte maskers dienen langs de binnenkant vochtabsorberend te zijn met …
WebsiteLeerkracht -
Online video’s delen en organiseren met Microsoft Stream
Video’s uploaden, bekijken, delen en bewaren op één plek kan in Microsoft Stream. Denk
aan lesvideo’s, ingesproken PowerPoints en opgenomen vergaderingen voor leerlingen
en collega’s. Ook kunnen leerlingen hier zelf …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Acht tips voor Zoom Meetings: De digitale vergaderapplicatie op je tablet of smartphone
In dit artikel lees je over de uitgebreide mogelijkheden van het platform Zoom als applicatie op je smartphone of tablet. De app maakt het mogelijk om van thuis uit les te geven aan leerlingen of met collega's te vergaderen.
De verschillende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Berenjacht: Inkleurbare affiches in meerdere talen
Op deze website vind je de Berenjacht-affiche in heel wat talen. Oorspronkelijk werden de affiches gemaakt om mensen die het Nederlands nog niet of weinig machtig zijn te informeren over de berenjacht en de coronamaatregelen, maar je kan de …
Website (5)Leerkracht