-
Doordacht digitaliseren: 60 tips voor schoolleiderschap
Doordacht digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur, IT-coördinator, TAC'er, zorg- …
Artikel -
Het didactisch relatiemodel: Kwaliteit online leren
Het Didactisch Relatiemodel is een Noors instrument. Het laat zien hoe de verschillende aspecten van het onderwijs samenhangen en elkaar beïnvloeden. Het model kan een goed uitgangspunt en instrument zijn voor de planning van …
Interactieve oefening -
Competentiebeelden: Op weg met artistieke competenties
- In welke mate kunnen leerlingen al feedback geven en ontvangen als ze vier jaren op de kunstacademie zitten?
- Op welke manier zien creatieprocessen er anders uit op het einde van een opleiding op de academie?
Dit boekje beschrijft hoe de doelen van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Een kennisclip in vijf stappen
Informatie die jou doorheen vijf stappen leidt tot de productie van een kennisclip:
- voorbereiden van de inhoud;
- evalueren;
- voorbereiden van de kennisclip;
- opnemen van de kennisclip;
- publiceren.
Artikel -
Erfgoedkaart van Vlaanderen
Ben je op zoek naar erfgoedverenigingen, musea, monumenten of archieven in jouw buurt? Zoek je een samenwerking of heb je vragen aan hen? De erfgoedkaart op de FARO-website brengt een handig overzicht van erfgoedorganisaties in Vlaanderen en …
Website -
Start een Deel IT punt op school
Wil je kwetsbare leerlingen aan een laptop helpen? Overweeg dan om een Deel IT punt op te richten in je school.
Deel IT is een systeem om laptops uit te lenen aan kwetsbare leerlingen en de leerlingen te begeleiden bij het gebruik van de laptops via …
Website -
Afstandsleren in het dko: Hoe volg je leerlingen in de academie op?
Verslag webinar Vijf basisprincipes voor afstandsleren in het dko.
Met als sprekers:
- prof. Martin Valcke (UGent),
- Hans Laureyn (coördinator pedagogische begeleiding DKO bij OVSG),
- Tina Van Roy (pedagogisch begeleider OVSG) …
Artikel -
Dansen in het licht of het donker?: Kunst op school
De leerkracht improviseert op de piano of met andere muziek waarop de leerlingen dansen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Waarom baseer je een evaluatie best op verschillende observaties?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de vijfde vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. In dit leermiddel vind je ook …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Samenspeler/dialoog: Respect tonen voor anderen en zijn werk/in dialoog gaan
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: respect tonen voor anderen en zijn werk/in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Onderzoeker/onderzoek: Eigen horizon verruimen
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : eigen horizon verruimen vertalen …
Downloadbaar lesmateriaal