-
Ervaringen met een inductietraject voor beginnende lerarenopleiders
Beginnende lerarenopleiders verdienen speciale aandacht. Uit literatuur blijkt dat zij in hun inductieperiode te maken hebben met een aantal spanningsvelden, zoals onzekerheid over de eigen vakbekwaamheid, onzekerheid over de rol als opleider en het …Artikel -
Cursus voor professionalisering van leraren: succes en problemen
In 2005 is het Lectoraat Pedagogisch Kwaliteit van het Onderwijs aan de Hogeschool Windesheim begonnen met een ontwerpgericht onderzoek naar het professionaliseren van leraren door hen in een cursus te stimuleren om op onderzoekende wijze te werken …Artikel -
Zeg niet: 'Zelfstudie', maar: 'LOEP-benadering, lerarenopleiders Onderzoeken hun Eigen Praktijk'
Sedert het begin van de jaren '90 heeft de zogenaamde Self-Study of Teacher Education Practices (S-STEP) internationaal veel weerklank gevonden in het onderzoek over de lerarenopleiding. De voorbije jaren heeft 'self-study' ook in het Nederlandse …Artikel -
Het beroep van lerarenopleiders: Zes rollen
Het beroep van lerarenopleider verschilt wezenlijk van het beroep van leraar (Murray & male, 2005). Swenne, Jones en Volman (2010) benadrukken dat de transitie naar leraar van leraren en onderzoeker sleutelelementen zijn in de ontwikkeling tot …Artikel -
Positive Behavior Support (PBS) binnen het pabocurriculum
Samen met leerlingen, leerkrachten en ouders een positief schoolklimaat creëren, waarin gewenst gedrag wordt bevorderd cq gedragsproblemen worden voorkomen. Dat is waar Positive Behavior Support (PBS) voor staat. In het kader van Passend Onderwijs …Artikel -
Beroepspraktijk vraagt om (h)erkenning en ontwikkeling van persoonlijke professionaliteit
De maatschappij en de wereld van leerlingen veranderen in hoog tempo en scholen moeten hier voortdurend op een goede manier bij aansluiten. Dit heeft de beroepspraktijk van leraren in bepaalde opzichten ingewikkelder gemaakt: vakinhouden veranderen …Artikel -
Opvattingen over spel: een vergelijking tussen studenten, leraren en opleiders via vignetten over si
Daar opvattingen over spel ook van invloed zijn op het handelen bij spel zijn twee studies naar deze opvattingen gedaan. Daarvoor werd gebruik gemaakt van drie vragen bij vier vignetten met spelsituaties. De antwoorden op de vragen zijn geanalyseerd …Artikel -
STAR, een online STAgeRegistratiesysteem
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) aan de Universiteit Gent (UGent) maakt sinds 2009 voor de administratie bij de organisatie van de stage gebruik van een online, intern ontwikkeld, registratiesysteem: STAR (http://www.star.ugent.be). Tijdens het …Artikel -
De praktijkschok van (v)mbo-leraren / Hoe goed bereiden wij leraren voor op de praktijk?
Een blijvend aandachtspunt bij het opleiden van leraren is de praktijkschok die veel beginnende leraren ervaren wanneer zij zelfstandig les gaan geven na de opleiding. In deze studie bestuderen we de ervaringen van de huidige vmbo- en mbo-leraren met …Artikel -
Studenten dienen mee de onderwijskwaliteitszorg te bepalen / De vormgeving van kwaliteitszorg in een
In dit artikel wordt beschreven op welke manier studenten in het hoger onderwijs, en meer bepaald de lerarenopleiding, belangrijke actoren zijn bij het vormgeven van een kwaliteitsbeleid in het onderwijs. De wijze waarop studenten ingeschakeld worden …Artikel -
Begeleide intervisie met videobeelden bij tweedejaars pabostudenten
School video interactiebegeleiding (SVIB) heeft zich bewezen als een krachtig middel om het handelen van leraren te verbeteren. Dit is echter wel een intensief en tijdrovend traject en minder geschikt voor een substantiële plaats in de …Artikel -
De cognitieve switch in het licht van talentdiversiteit
In het onderwijs lijkt sprake te zijn van een 'cognitieve switch': hernieuwde aandacht voor een goede beheersing van taal- en rekenvaardigheden en meer algemeen voor inhoud en kennis. Deze trend roept zowel instemmende reacties op, bijvoorbeeld bij …Artikel