-
Leerachterstand aanpakken bij leerstoornissen
Lucas Hermans vertelt in deze webinar hoe je leerachterstand kan aanpakken door tijd te winnen via:
- inzetten van ondersteunende materialen,
- toekomstige leerstof verkennen (preteaching),
- op tijd identificeren.
Er wordt aandacht besteed aan de …
Video -
Hoe ga je om met cognitief begaafde leerlingen binnen het onderwijs?
Eureka geeft uitleg bij de tools en aanpak die zij gebruiken in de klas voor cognitief sterk functionerenden.
Video -
Omgaan met leerstoornissen: Sterktes en zwaktes, do's en don'ts
Opgenomen webinar van Eureka waarbij Lucas Hermans handvatten geeft bij de omgang met leerlingen met dyslexie, dyspraxie, dyscalculie, ...
Video -
Orde houden in je klas
In verschillende video's geeft René Kneyber meer uitleg over orde houden in het secundair onderwijs.
Geef je straf of niet? Wat is het belang van heldere communicatie bij wisselmomenten?
Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende …Video (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vergrootglas in Windows
In dit filmpje worden de voornaamste functies van het Windows vergrootglas uitgelegd.
Met het vergrootglas kunnen slechtziende mensen het scherm op een aangepaste weergave bekijken.
VideoLeerkracht -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Motivatie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component motivatie. Ze legt ook uit hoe je de motivatie van …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Cognitie
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het proces waarbij leerlingen beschikken over cognitieve, metacognitieve en motivationele vaardigheden om leertaken tot een goed einde te brengen.
In deze …
Video -
Zelfregulerend leren: Indirecte instructie
Om het zelfregulerend leren van leerlingen te bevorderen, wijst literatuur op het belang van zowel directe als indirecte instructie.
In dit filmpje gaat Professor Van Keer dieper in op indirect instructie. Hoe stimuleer je actief en zelfregulerend …
Video -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Directe instructie
Om het zelfregulerend leren van leerlingen te bevorderen, wijst literatuur op het belang van zowel directe als indirecte instructie.
Professor Van Keer gaat in deze video dieper in op de betekenis en het belang van directe instructie.
Ze legt ook …
Video (3) -
#damagnog: Tips en herkenbare verhalen voor jongeren om met de pandemie om te gaan
Met #damagnog willen UGent en WAT WAT je inspireren om zoveel mogelijk toffe dingen te blijven doen, op een veilige manier. Tien jongeren delen tips en herkenbare verhalen over hoe zij met de pandemie omgaan.
De verschillende onderwerpen die …
Video