-
Taaldiversiteit in de kleuterklas: Werken aan talensensibilisering
Op deze site vind je tips, voorbeelden en materialen om concreet aan de slag te gaan met talensensibilisering bij jonge kinderen. Je krijgt informatie over:
- werken aan een positief en inclusief klasklimaat,
- het organiseren van meertalige …
WebsiteAndere functie -
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht -
Leerhulpmiddelen: Webwinkel
Niet stil kunnen zitten, moeite met lezen, moeite met rekenen, problemen met de fijne motoriek, een andere leerstijl? Dyslexie, ADHD, hoogbegaafd ... ?
Er zijn veel hulpmiddelen welke gebruikt kunnen worden om het leren makkelijker te maken. …
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
StreetSmart Play: Spelinspiratie van over de hele wereld
StreetSmart Play is een gratis interactief content-sharing platform met honderden leuke non-formele educatieve activiteiten, ontworpen door mensen van over de hele wereld. Spelinspiratie verzekerd dus!
Met behulp van een handig filtersysteem (met …
Website -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
30 handelingsgerichte leer(kracht)vragen uit de praktijk
In het artikel 30 handelingsgerichte leer(kracht)vragen uit de praktijk binnen fase 2 en 3 van het zorgcontinuüm vind je als ondersteuner, CLB-medewerker, zorgcoördinator ... inspiratievoorbeelden van leervragen of ondersteuningsvragen om …
Downloadbaar lesmateriaal (13)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Autivriendelijke school: Checklist
Een document met een aantal mogelijke richtvragen die een school kunnen helpen rekening te houden met de noden van leerlingen met ASS.
Deze vragenlijst vertrekt vanuit het tweesporenbeleid:
- omgeving van de PASS (persoon met autisme) aanpassen, …
Downloadbaar lesmateriaal (25)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is DCD?
Een artikel van Balans met o.a.:
- definitie van DCD,
- kenmerken,
- een poster met signalen,
- oorzaak en gevolgen.
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een leerling met extra zorgnoden in de klas
Hoe bied je kinderen met zorgnoden de beste kansen én hou je het voor jezelf behapbaar? Twee leraren, een ondersteuner en een ouder geven praktische tips.
Artikel -
Samen met de school werken aan een inclusieve mindset en klaspraktijk
Laura Van Alphen is inclusiecoach voor NOA De Leerexpert. Tijdens een intensief traject van vijf maanden begeleidt ze scholen waar kleuters zijn met hoge zorgnoden. Zowel de school, leraren als de leerling maken zo grote sprongen.
Laura: 'Als coach …
Artikel (3) -
Kinderen die meertalig opgroeien: Handboek voor professionals
In dit handboek vind je de nieuwe visie op de optimale taalontwikkeling van het meertalige kind. Er zijn 8 adviezen geformuleerd voor ouders, die deze visie concreet maken. Deze adviezen kan je als professional met ouders delen. Daarmee kunnen zij …
ArtikelLeerkracht -
Kleuters voorbereiden op rekenen voorkomt latere vertraging
Leerlingen uit het eerste leerjaar (groep 3) bereiken niet altijd het gewenste rekenniveau. Een belangrijke oorzaak kan zijn dat ze zich de voorbereidende rekenvaardigheid niet voldoende hebben eigengemaakt. Als je kleuters hier extra in …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, …