-
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Laat je leerlingen proeven van cultuur tijdens corona
Laat kinderen en jongeren collecties en het rijk aanbod aan podiumkunsten vanachter hun scherm bewonderen. Culturele instellingen halen alles uit de kast om hun aanbod binnenskamers te brengen.
Artikel -
MyProwise: Lesmateriaal voor alle leeftijden, werkvormen en vakgebieden
MyProwise bevat lesmateriaal voor alle leeftijden, werkvormen en vakgebieden.
Wekelijks nieuwe kant-en-klare lessen, ontwikkeld door geselecteerde leerkrachten die voor Prowise lessen maken. Van losse lessen gericht op een vakgebied of thema tot …
Website (5) -
CLB-chat: Online advies voor de leerling
Op de chat praat de leerling met een medewerker van het CLB.
Hij kan anoniem zijn verhaal vertellen, een vraag stellen … of samen met de chatbegeleider bekijken wat hij zou willen bereiken en hoe hij dat kan aanpakken.
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Proactieve cirkel: Uitleg en voorbeeldthema's
Werken aan verbondenheid en een positieve klassfeer. Dat is het doel van een proactieve cirkel.
In deze syllabus vind je naast informatie over deze methode, ook voorbeelden van energizers, mixers en gespreksonderwerpen om te gebruiken in de …
Downloadbaar lesmateriaal (299)Ander -
Grip op de groep
Hoe krijg je als leerkracht grip op je groep? Hoe maak je van je klasgroep een positieve groep in het begin van het jaar?
Op deze website kan je het volgende vinden:
- extra oefeningen voor het positief maken van groepen,
- leskaarten …
Website (37)Leerkracht, ICT-coördinator -
Sorrybox: Op een eenvoudige manier sorry zeggen
Deze online tool begeleidt de leerling om via een brief, een strip, een rap of via een kleurplaat sorry te zeggen.
In een tweede deel op de site vind je materialen waar je als leerkracht mee aan de slag kan gaan om herstelgericht te werken.
Website (43)Leerkracht -
Gewoon mediawijzer: Mediawijsheid in het buitengewoon onderwijs
Gewoon mediawijzer is een methodiek om de dialoog tussen leraren en leerlingen buitengewoon onderwijs te faciliteren.
Er is een leerlijn mediawijsheid en een set van 25 gesprekskaarten om stapsgewijs te vragen naar ervaringen met en ideeën …
Website (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een jaar lang tegen pesten
Als school werk je best een sterk plan uit om pesten te voorkomen en aan te pakken. Hier vind je tips die duidelijk maken dat zo’n plan niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Je moet er gewoon mee aan de slag. Bovendien pluk je er het hele …
Artikel (3)