-
Artificiële intelligentie en Oudgrieks: Projectomschrijving
Artikel over een project dat werd ontwikkeld om een brug te slaan tussen de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen, waarbij een inleiding wordt gegeven in de wereld van artificiële intelligentie en wat de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii
Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
GameMeester: Educatieve spelletjes
Op de website van GameMeester vind je volgende spelletjes:
- muisvaardigheden oefenen;
- app om Latijnse verbuigingen te oefenen;
- app om spelling te oefenen;
- app rond letterherkenning;
- ...
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Museum Escape: Ontsnap uit het museum
Door telkens aandachtig naar de kunstwerken te kijken, kan je de raadsels van JOS oplossen en ontsnappen uit het museum. Bij elke nieuwe speelbeurt, krijg je een nieuwe vraag en ontdek je een nieuw kunstwerk!
Interactieve oefening (8) -
Cadrage: Leerlingencursus met opdracht
In deze cursus voor de leerling vind je uitleg over het begrip cadrage met een tekenoefening die daarop aansluit.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten: Opdrachten bij de schilderijen
Bij deze opdrachten bij schilderijen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel vind je een antwoordblad voor de leerlingen, toelichting voor de leerkracht en het eigenlijke museumspel met de vragen. Dit museumspel hoort bij het Old …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Ziza wil geen ninja zijn: Twee zelfgemaakte liedjes bij het boek
Deze twee liedjes (bestaande uit de zangpartituur met akkoorden) zijn geschreven bij het boek Ziza wil geen ninja zijn van Marjet Huiberts.
Deze liedjes werden geschreven op vraag en richten zich tot twee verschillende doelgroepen:
- Het liedje …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Hannibal, de schrik uit Afrika: Fake news? - Pegasus novus 3
Artikel over de geloofwaardigheid van de Romeinse verslaggeving na hun overwinning bij Carthago.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Nieuwjaarswensen voor op een kaartje
Verschillende kerst- en nieuwjaarswensen waaruit de leerlingen een wens kunnen selecteren om op een kaartje of een nieuwsbrief te schrijven.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Caput 1: Toets - Pegasus novus 2
Toets op de verschillende onderwerpen uit Caput 1:
- naamvallen en functies;
- voorspellen in de Oudheid;
- De Paride.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht