-
Onderzoeker/onderzoek: Proces zichtbaar maken
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : proces zichtbaar maken vertalen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Interactief lerarenconcert met jazzmuziek
Een opname van een swingend lerarenconcert boordevol jazzmuziek werd hier gebruikt als basis voor een interactieve video met commentaar bij het concert en educatieve vraagjes voor de kijkers.
De leerkrachten in de video zijn leerkrachten van …
Interactieve oefening (5)Leerkracht -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Onderzoeker/onderzoek: Eigen sterktes en werkpunten benoemen
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : eigen sterktes en werkpunten benoemen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Hoe vind je kernwoorden: Hulpfiche
Hoofdzaken en bijzaken kunnen onderscheiden is een belangrijke, maar moeilijke vaardigheid. Hoofdzaken komen aan bod via de kernwoorden van een tekst.
Met dit schema kan je je leerlingen meer houvast bieden over hoe ze kernwoorden kunnen …
Downloadbaar lesmateriaal (48)Leerkracht -
Onderzoeker/onderzoek: Nieuwsgierig en onderzoekend zijn
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld onderzoeker/onderzoek : nieuwsgierig en onderzoekend zijn …
Downloadbaar lesmateriaal -
Zelfregulerend leren: Model van Barry Zimmerman
Deze poster biedt je een visuele weergave van wat zelfregulerend leren precies inhoudt. Welke vaardigheden en processen vinden plaats wanneer je je leren (mee) stuurt?
De poster is gebaseerd op het model van Barry Zimmerman, één van de …
Downloadbaar lesmateriaal (72)Pedagogisch begeleider -
tMAIL: Platform voor procesbegeleiders
Deze website is het achterliggende monitoringsplatform van de tMAIL app.
Leraren die de tMAIL app in groep gebruiken om bij te leren over zelfregulerend leren, kunnen het e-mailadres van de procesbegeleider toevoegen in de app. De procesbegeleider …
WebsitePedagogisch begeleider -
Veel raar lawaai maken: Lesidee
In deze eerste lesfiche rond vrije collectieve improvisatie vind je een opdeling in verschillende onderdelen:
- De lesfiche is opgebouwd uit een opwarming, een oefening genaamd de volumeknop, een tweede oefening genaamd de loop groove, een derde …
Downloadbaar lesmateriaal -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Kunstenaar/verbeelden: Zich inleven
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld kunstenaar/verbeelden : zich inleven vertalen naar de vier graden …
Downloadbaar lesmateriaal