-
Al bouwend leren over de stad: Lesfiche 3.2
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
STEM KOMPAS: Handleiding voor STEM-lessen
Deze handleiding dient voornamelijk als leidraad en inspiratie om activiteiten/lessen rond STEM (wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde) vorm te geven. De doelgroep van deze handleiding zijn leerkrachten, begeleiders en mensen met …
Downloadbaar lesmateriaal (74)Leerkracht -
Computationeel denken en programmeren: Achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten
De website bevat achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om bij leerlingen basis- en secundair onderwijs de basisprincipes van computationeel denken en programmeren te ontwikkelen.
Website (5)ICT-coördinator, Pedagogisch begeleider, … -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Historisch kaartmateriaal: Lesidee
Lesidee Historisch kaartmateriaal rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
Met historische kaarten gaan de leerlingen aan de slag in het omgevingsonderwijs. Door ze te vergelijken met hedendaagse kaarten, krijgen ze inzicht …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Oefeningen LEGO Education Spike Prime gekoppeld aan doelstellingen onderwijsnetten
In opdracht van LEGO Education ontwikkelde de Vives Hogeschool een koppeling tussen de oefeningen uit de nieuwe Spike Prime set en de doelstellingen van de verschillende Vlaamse onderwijsnetten.
Met LEGO® Education SPIKE™ Prime krijgen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Dierenrijk leerpad: Educatief materiaal
Themacluster rond het dierenrijk met interactieve posters, kennisclips en verschillende soorten oefeningen over de volgende onderwerpen:
- indeling van het dierenrijk,
- gewervelde dieren,
- verschil tussen een reptiel en een amfibie, …
Interactieve oefening (8) -
Film en beeld in afstandsonderwijs
Wil je je leerlingen iets anders aanbieden dan Netflix en laten zien wat de alternatieven zijn? Wil je hen bedreven maken in de wetten van de film en de beeldtaal? Bekijk het aanbod.
Artikel -
Dwengo: Aan de slag met lesmateriaal over AI en STEM
Ga jij al aan de slag met informaticawetenschappen en techniek in de klas? Dwengo vzw geeft jou de nodige ondersteuning. De lespakketten zijn gebruiksvriendelijk, maatschappelijk relevant, wetenschappelijk onderbouwd, en inclusief.
Dwengo vzw …
Website (7) -
CodeKinderen: Kinderen leren programmeren
Codekinderen is een leerplatform van de Nederlandse stichting CodeKlas. De missie van de stichting is leraren en leerlingen digitaal geletterd te maken, met computational thinking in het bijzonder.
Op het platform vind je inspirerende …
Website (12)ICT-coördinator -
Mathsframe: Interactief wiskunde oefenen
Engelse website met meer dan 200 interactieve spelletjes voor wiskunde. Je vindt er o.a. spelletjes over:
- op een getallenas plaatsen;
- vermenigvuldigen en delen;
- meetkunde;
- breuken en decimale getallen;
- klok lezen;
- wisselgeld teruggeven; …
Website (5)Leerkracht -
Mechatronica! Bouw je eigen Avatar: STEM-project
Laat je leerlingen probleemoplossend aan de slag gaan met de LEGO MINDSTORMS-robotjes.
Downloadbaar lesmateriaal (4)