-
Kwaliteitsvol evalueren in het Hoger Onderwijs, ook vanop afstand
De Vlaamse hogescholen en universiteiten schakelen momenteel massaal over op afstandsleren. In de voorbije weken werkten de onderwijsondersteunende diensten van universiteiten en hogescholen zich uit de naad om via webinars, blogs, tips, tricks en …
ArtikelAnder -
COSMO: Blog over augmented en virtual reality in de assemblagesector
Op deze blog wordt wekelijks een (kort) artikel gepost rond Augmented en Virtual Reality in de assemblagesector. Deze blog is gekoppeld aan het COSMO-onderzoek.
ArtikelLeerkracht -
Coaching van nieuwe leraren bij gedetineerden: Draaiboek
Het draaiboek wil geen volledigheid nastreven om ‘de ideale start’ te realiseren voor ‘de beginnende leraar bij gedetineerden’. Elke gevangenis is immers heel specifiek en vraagt een eigen benadering, net als …
ArtikelPedagogisch begeleider -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Casussen als werkvorm in gezondheidswetenschappen
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van casussen als werkvormen in gezondheidswetenschappelijke studierichtingen. Casussen kan je gebruiken om leerinhoud te
illustreren. Je kan ze ook als inzetten als werkvorm om leerinhouden te …Artikel (33)Leerkracht -
Online vragenlijst aanmaken: Drie tools
In dit artikel worden drie verschillende tools toegelicht waarmee je online vragenlijsten kan aanmaken.
De tools die aan bod komen zijn:
- Google Forms,
- Acquainted,
- ThesisTools.
Van elke tool krijg je een beknopt overzicht van …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Taal leren: Recensie van boek
'Een boek dat niet alleen door schoolteams, maar ook door de beleidsmakers absoluut moet gelezen worden.'
Lieven Coppens schrijft een eerlijke recensie over die boek van Koen Jaspaert en Carolien Frijns over over hoe taalontwikkeling in …
ArtikelAnder -
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Met elkaar, door elkaar en van elkaar leren
Ook leerkrachten moeten levenslang leren. De beste aanpak is samenwerking onder collega's, zegt de Gentse onderwijsspecialiste Bénédicte Vanblaere. Directeur Niko Van Stichel, van d'Academie Beeld in Sint-Niklaas, beaamt, en legt uit …
Artikel -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Van leerlingenvolgsysteem tot evaluatiefiche
De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Turnhout werkte het leerlingvolgsysteem verder uit. Het document groeide met de komst van het nieuwe decreet exponentieel. Toch blijft het een nuttig werkinstrument. Lydia Rommes, leraar piano …
Artikel -
Is je school OK-proof?
De Academie Buggenhout had nog een doorlichting in de oude structuur. In oktober 2019 streek de inspectie 2.0 er een week neer. Directeur Hans Scholliers en coördinator Willem Verheyden delen zes vaststellingen waaruit ook jouw academie zeker …
Artikel