-
Gamende meisjes zijn de wetenschappers van morgen
Tienermeisjes die regelmatig videogames spelen, zijn driemaal meer geneigd om bij hogere studies voor een STEM-opleiding te kiezen. Dat concludeert een studie van de universiteit van Surrey door onderzoekster Anesa Hosein.
Artikel -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Werk maken van gelijke kansen: Praktische inzichten voor leraren basisonderwijs
Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? En dat je jongens én meisjes op hun talenten – en niet op bijvoorbeeld hun afkomst of taal – beoordeelt? …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe kan je de impact van professionalisering voor leraren in kaart brengen
Gratis downloadbare praktijkbijdrage van een wetenschappelijk onderzoek (2015) van de UGent, in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming. Deze studie biedt een raamwerk voor transfereffecten van professionaliseringsinitiatieven en een …
ArtikelLeerkracht -
Hefbomen voor inclusie: Dossier
Welke maatregelen maken volgens ouders het verschil om inclusief onderwijs te realiseren en te doen slagen?
In dit dossier vertellen ouders over deze maatregelen die helpen in het onderwijs.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hulplijn Awel wil meer aandacht voor de negatieve kant van vriendschap
Vriendschap is positief, toch? Zo klinkt de sociale verwachting. En toch staat het thema ‘ruzie of problemen met vrienden’ jaar na jaar in de top 10 van gespreksonderwerpen bij Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren. Sommige …
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Leidraad Ondersteunde Communicatie
Zoek je basisinformatie over Ondersteunde Communicatie? Begin dan met het lezen van de Leidraad Ondersteunde Communicatie. Hierin vind je alle up-to-date en wetenschappelijk onderbouwde informatie over Ondersteunde Communicatie.
Artikel -
WOnderWel Schakelen (WOWs): Reflectiekaarten om samen zorg op school beter te maken
Hoe kan er kwalitatiever worden samengewerkt tussen leerlingenbegeleider, leerling, ouders, leerkrachten en CLB-medewerker?
WOWs (Wonderwel schakelen tussen Onderwijs en Welzijn) is een tool die je laat stilstaan bij zorg op school via …
Artikel (3)Leerkracht, Directie, … -
Waarom werkt Numicon bij kinderen met het syndroom van Down
De werkzaamheid van Numicon bij kinderen met het syndroom van Down is onderzocht. In dit artikel lees je meer over de onderzoeksresultaten.
Artikel -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Teaching and Learning Toolkit
Een overzicht van een dertigtal onderwijsstrategieën met vermelding van de bewezen impact op leerresultaten.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner