-
Als anderstaligen zich aanvaard voelen, leren ze sneller Nederlands
Allochtone jongeren pikken het Nederlands sneller en beter op als ze respect en aanvaarding voelen. Dat stelt Lauranne Harnie vast. Voor haar scriptie sprak ze met anderstalige jongeren over hun motivatie om de taal te leren. Harnie is winnaar van …
Artikel (4)Leerkracht -
Onderwijspraktijk verbeteren voor cognitief begaafde leerlingen
In bijlage vind je een aantal lesplannen die gemaakt werden in het kader van het project TALENT. Ze kunnen dienen als inspiratie voor het lesgeven aan leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe motiveer je hen? Hoe differentieer je? Welke …
Artikel (6) -
Inventariseren en analyseren van onderzoek en beleidsadviezen Nederlands als tweede taal: Onderzoek
In opdracht van de Taalunie voerden het CTO en ITTA samen een onderzoek uit om de trends en hiaten in onderzoek en beleidsteksten over NT2 taalverwervingsonderwijs van de afgelopen 15 jaar te vinden.
Artikel -
School ♡ praktijkonderzoek: onderzoekservaringen en -resultaten delen
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema onderzoekende lerarenteams
We nemen je mee op weg naar praktijkonderzoek, uitgevoerd door leraren en leerlingenbegeleiders uit het basis- en secundair …
Artikel -
Een hobbelig parcours? Succesfactoren en hindernissen bij praktijkonderzoek in schoolontwikkeling
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema onderzoekende lerarenteams
In de BanaBa Schoolontwikkeling (Odisee) leren studenten hun praktijk te onderzoeken om vernieuwingsprocessen te …
Artikel -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
Met deze sessie willen we samen met deelnemers een antwoord geven/zoeken op de …
Artikel -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel -
Comparatief beoordelen: werkt dat of hoe werkt dat?
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Comparatief beoordelen: werkt dat of hoe werkt dat?
Inzichten uit het vierjarig D-PAC project (Digitaal Platform voor het Assessment van …
Artikel -
Adviezen: mogen of moeten? Studie-oriëntering: kwaliteit en opvolging van het advies klassenraad
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Adviezen: mogen of moeten? Studie-oriëntering: kwaliteit en opvolging van het advies van de klassenraad
Bij keuzes in de …
Artikel -
De rol van familiale achtergrond van leerlingen in zorgtrajecten op school
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema gelijke onderwijskansen
In Vlaanderen hebben leerlingen met een lage socio-economische status en/of migratieachtergrond doorgaans een verhoogde kans op …
Artikel -
Inzetten op kwalitatieve kleuterparticipatie: meer dan enkel het opvolgen van aanwezigheden
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Presentaties: Thema kleuters Inzetten op kwalitatieve kleuterparticipatie: meer dan enkel het opvolgen van aanwezighedenKleuterparticipatie omvat veel …
Artikel