-
Ons Vorstenhuis: Jclicpakket
Reeks JClic-activiteiten over de zes koningen en koninginnen. In een voorstellingsactiviteit is er voor elke koning een link naar Wikipedia. Daarna moeten de leerlingen verschillende opdrachten doen i.v.m. de opgedane kennis:
- foto's van koningen …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Andere functie -
Programmeer jouw dansfeest: Hour of code
Programmeer je eigen dansfeestje met dieren. In deze Hour of Code-activiteit van Code.org gebruik je blokken code om verschillende dansers te kiezen en hun dansbewegingen en reacties op de muziek te programmeren. Je doorloopt …
Interactieve oefening (5)Organisatie, firma, vzw -
Fotografie = Kinderspel
Creatief en nuttig bezig blijven tijdens de lockdown is niet vanzelfsprekend, zeker voor kinderen.
BREEDBEELD lanceert daarom Fotografie = Kinderspel, via dit leermiddel vind je een links met video's en uitdagingen voor kinderen om creatief met …
Website (7)Organisatie, firma, vzw -
Run Marco!: Leer de basis van het programmeren
Het spel Run Marco! daagt leerlingen uit om de principes van het programmeren te gebruiken om Marco van z'n vertrekplaats naar z'n bestemming te bewegen. Om dat te doen moeten de leerlingen een script samenstellen.
De interface is vertaald in het …
Website (6)Organisatie, firma, vzw -
IXL: Wiskunde en Engels oefenen
Deze website biedt een waaier van oefeningen voor volgende disciplines van Wiskunde:
- algebra;
- breuken;
- decimalen;
- delingen;
- exponenten en vierkantswortels;
- functies;
- geometrische vormen;
- grafieken;
- kansberekening en statistiek;
- klok lezen; …
Website (17)Andere functie -
Topomania: Oefenprogramma voor topografie
TopoMania is een online oefenprogramma waarmee topografische kaarten gememoriseerd kunnen worden. De oefeningen in het programma zijn erop gericht de leerlingen spelenderwijs de topografische onderdelen op een kaart te laten herkennen en …
Website (5)Organisatie, firma, vzw -
Code City: Programmeren met micro:bit
In deze bijdrage vind je een oefenboekje om te leren programmeren met de BBC micro:bit. Dit boekje werd samengesteld in kader van het project Code City waarbij leerlingen leren coderen.
Code City wordt gerealiseerd door District09, Fyxxi en …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Andere functie -
Hoe maak ik een vis van mijn foto?: Stappenplan
In een stappenplan leren jij en je leerlingen hoe je via de gratis app PICSART een vis kan maken van jouw foto. Zo creëer je je eigen aquarium.
Laat je inspireren om varianten toe te passen in andere lessen.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Andere functie -
Spiegeltje aan de wand: Opdracht fotografie
Fotografen gebruiken spiegeling om hun foto's interessanter te maken. Dit kan de reflectie zijn in een spiegel, raam, waterplas... Je krijgt hierdoor een verdubbeling van je onderwerp of vreemde effecten.
Deze opdracht geeft een eenvoudige …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Andere functie -
Rekenen oefenen
Via deze site kan je verschillende domeinen van het rekenen inoefenen. De oefeningen zijn gesorteerd per groep (groep 2 tot en met groep 8).
Je kan er o.a. volgende leerstof oefenen:
- hoeveelheden tellen,
- splitsen,
- hoofdrekenen, …
Website (21)Andere functie -
Leer programmeren met Angry Birds
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks creëer je een wereld waarin je een racespel kan spelen met de Angry Birds figuren. De lessenreeks bouwt op in moeilijkheid.
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw -
Coding For Kids: Leer coderen
Allerlei minigames om de basis van computationeel denken te oefenen. Je oefent alle deelvaardigheden van het computationeel denken in.
Interactieve oefening (3)Organisatie, firma, vzw