-
Assisted Melody: Google Arts & Culture Experiments
Aan de hand van deze interactieve afbeelding ga je componeren met behulp van drie componisten: Bach, Beethoven of Mozart.
Je hebt de mogelijkheid om de noten in te voegen via de partituur of je geeft ze in via het keyboard dat bovenaan het scherm …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Ziza wil geen ninja zijn: Twee zelfgemaakte liedjes bij het boek
Deze twee liedjes (bestaande uit de zangpartituur met akkoorden) zijn geschreven bij het boek Ziza wil geen ninja zijn van Marjet Huiberts.
Deze liedjes werden geschreven op vraag en richten zich tot twee verschillende doelgroepen:
- Het liedje …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Serious beats: Lesidee
In deze vierde lesfiche vind je materiaal om te werken rond vrije collectieve improvisatie binnen het kunstonderwijs. De vierde lesfiche sluit heel goed aan bij Veel raar lawaai maken : Lesidee. De fiche is opgedeeld in verschillende onderdelen: …
Downloadbaar lesmateriaal -
Zappa: Lesidee
In deze derde lesfiche vind je materiaal om te werken rond vrije collectieve improvisatie binnen het kunstonderwijs. De fiche is opgedeeld in verschillende onderdelen:
- De lesfiche is opgebouwd uit een kennismaking met twee filmfragmenten, waarna …
Downloadbaar lesmateriaal -
Veel raar lawaai maken: Lesidee
In deze eerste lesfiche rond vrije collectieve improvisatie vind je een opdeling in verschillende onderdelen:
- De lesfiche is opgebouwd uit een opwarming, een oefening genaamd de volumeknop, een tweede oefening genaamd de loop groove, een derde …
Downloadbaar lesmateriaal -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Kunstenaar/verbeelden: Experimenteren en creëren
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld kunstenaar/verbeelden : experimenteren en creëren vertalen naar …
Downloadbaar lesmateriaal -
Competentiebeelden: Op weg met artistieke competenties
- In welke mate kunnen leerlingen al feedback geven en ontvangen als ze vier jaren op de kunstacademie zitten?
- Op welke manier zien creatieprocessen er anders uit op het einde van een opleiding op de academie?
Dit boekje beschrijft hoe de doelen van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Mix Music Education Platform: Platform voor leerkrachten in het muziekonderwijs
Mix is een platform voor leerkrachten in het muziekonderwijs. Hier vind je ideeën, verhalen en praktische adviezen. Het platform is het resultaat van een Erasmus+-project, een internationale samenwerking tussen België (OVSG), Nederland …
Website -
Minimum Maximum: Lestip
De Duitse kunstenaar Hans-Peter Feldmann versiert traditionele olieverfschilderijen met rode neuzen of schele ogen. Wat opvalt? Minimale ingreep, maximaal effect. Probeer jij dit ook uit met je leerlingen met als werkproduct hun partituur?
In …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Erfgoedkaart van Vlaanderen
Ben je op zoek naar erfgoedverenigingen, musea, monumenten of archieven in jouw buurt? Zoek je een samenwerking of heb je vragen aan hen? De erfgoedkaart op de FARO-website brengt een handig overzicht van erfgoedorganisaties in Vlaanderen en …
Website -
Oefenmodule maat 4/4: Ritmerad (1)
In dit ritmerad zijn de ritmes verwerkt op het einde van MCV 2.2 gekend in de maat van 4/4.
Het tweede deel van deze interactieve oefening vind je hier: Ritmerad : Oefenmodule maat 4/4 (2).
Interactieve oefeningLeerkracht