-
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5) -
Hoe herken ik catfishing?
Catfishing is een term die je regelmatig in het nieuws hoort. Maar wat is catfishing nu eigenlijk, hoe vaak komt het voor, wat zijn de gevolgen, wat kun je doen om het te voorkomen én wat kun je doen als je een slachtoffer bent van …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Opname-apparaat toevoegen in meerdere scènes: OBS Studio instellingen
Om één opname-apparaat toe te voegen in meedere scènes pas je de instellingen van OBS Studio aan.
Bron: Live video streamen met OBS Studio door Mario Kicken
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Online vragenlijst aanmaken: Drie tools
In dit artikel worden drie verschillende tools toegelicht waarmee je online vragenlijsten kan aanmaken.
De tools die aan bod komen zijn:
- Google Forms,
- Acquainted,
- ThesisTools.
Van elke tool krijg je een beknopt overzicht van …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
10 eenvoudige manieren om technologie in te zetten in de klas
Ben je op zoek naar enkele tips om technologie beter te integreren in je lessen? Deze blogpost reikt 10 activiteiten aan die je kan doen met behulp van online tools.
Artikel (6)Leerkracht -
Gebruik jij al AI voor je afbeeldingen?
Wedden dat ook jij op internet al eindeloos hebt zitten scrollen en zoeken naar die ene foto om in je toets, op je werkblad of in een ander leermiddel te zetten? Om je na een hele tijd tevreden te stellen met eentje die bijna is wat je zoekt? En …
Artikel -
Maakt artificiële intelligentie straks het huiswerk van je leerlingen?
In dit artikel krijg je meer informatie over AI en ChatGTP. Daarnaast worden ook enkele tips aangereikt om deze technologie in te zetten in jouw klas.
Artikel (12) -
Vijf vragen over cyberpesten
Cyberpesten omvat alle vormen van pesten via digitale media. Het laat een enorme indruk na op je kind omdat het zich online afspeelt. Hoe voorkom je het? Wat als de leerkracht het niet serieus neemt? Wat als je kind er getuige van is? In dit …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Toegankelijkheidstools voor Chromebook
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met visuele problemen of leesproblemen kunnen ondersteunen:
- schermlezer,
- tekst-naar-spraak,
- spraak-naar-tekst,
- vergrootfunctie.
Artikel -
Tekstverwerking: Gebruik van sneltoetsen
Een overzicht van vaak gebruikte en handige sneltoetsen of keyboard shortcuts die je helpen tijdens het tekstverwerken. De sneltoetsen helpen je o.a. bij het navigeren in en het bewerken van een tekstdocument.
Artikel (6)Leerkracht, Ander -
ICT-beleid start niet met laptops kopen
Artikel van Klasse waarin Veerle Scheirs, directeur van het Scheppersinstituut in Mechelen, vertelt over de digitale omslag die haar school maakte. Ze benadrukt daarbij het belang van de pedagogische visie bij een doordacht ICT-beleid.
Artikel (5) -
Groepen maken voor groepswerk
Je klas a.d.h.v. tools in groepen verdelen?
Leerlingen leren heel veel - naast kennis verwerken, ontwikkelen ze ook belangrijk attitudes en vaardigheden - wanneer ze in groep opdrachten uitvoeren.
Het verdelen van je leerlingen in groepen kan je doen …
Artikel (3)Leerkracht