-
Activeren en kalmeren van een klas: Tips
In dit document bevinden zich kleine activiteiten om de aandacht in de klas te activeren of de leerlingen juist te kalmeren.
Artikel (31)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Busy boxes: Wat zijn het en hoe zet je ze in?
Busy boxes, taakdozen, kieskistjes, werkdozen ... Er zijn verschillende benamingen voor.
Maar wat is het? Hoe gebruik je ze in de klas? Wat steek je erin?In deze blog lees je er alles over.
Artikel (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een leerling met autisme in de klas
De bedoeling van de brochure is om concrete tips en handvatten te geven aan leerkrachten zodat zij zich meer bekwaam voelen in de omgang met leerlingen met autisme.
Deze brochure is samengesteld door het Landelijk Expertise Centrum voor Speciaal …
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het gebruik van instructiefilmpjes bij driesporenbeleid
Ellen legt uit hoe ze aan de slag gaat met instructiefilmpjes voor sterkere leerlingen die minder nood hebben aan een klassikale instructie én voor zwakkere leerlingen tijdens herhalings- en remediëringslessen.
Enkele van haar …
Artikel (22)Leerkracht -
De plusklas voor hoogbegaafden: Visietekst
Een visie met betrekking tot de leerlingen die extra uitdaging nodig hebben (meer- en hoogbegaafden).
Artikel (13)Leerkracht -
Sleutels voor hybride onderwijs
In dit artikel worden handvaten aangereikt om leerlingen te motiveren om
te leren, zowel in een gewone klassetting als tijdens hybride onderwijs.
Artikel (9)Leerkracht -
Sint, kerst en nieuw: Sensorische informatieverwerking
Voor leerlingen met andere sensorische informatieverwerking is december geen evidente periode. De drukte en onduidelijkheid rond Sint, kerst, Nieuwjaar zijn een behoorlijke uitdaging bovenop alle andere uitdagingen. In dit artikel worden duiding …
Artikel (23)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Wat is tussentaal?
Artikel over taalvariëteiten, opgedeeld in drie grote groepen: standaardtaal, dialecten en tussentaal.
Artikel (6) -
Taakdoos met gekleurde flesdopjes
Lees hoe juf Elske in haar klas aan de slag gaat met de taakdoos met gekleurde dopjes.
Wat kan je er allemaal mee doe? En hoe ziet zo'n taakdoos eruit?Artikel (24)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Visietekst rond het werken met hoogbegaafden
Een document met wat achtergrondinfo rond het begrip hoogbegaafdheid en met uitleg over de aanpak van hoogbegaafden in de school.
Artikel (16)Leerkracht, Ander -
Leerlingrapport: Uitleg
Hoe evalueer je kinderen in een rapport? Met punten of sterren of picto's? En wat evalueer je?
VBS De Kleiheuvel maakte een evaluatiebeleid. Ze laten zowel kennis, vaardigheden en attitudes aan bod komen. Zij dachten ook na over de wijze …
Artikel (24)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
12 tips voor een leerlingvriendelijke vraagstelling
Hoe stel je duidelijke, concrete en leerlingvriendelijke vragen op toetsen? In dit artikel geeft Marlies je een antwoord op deze complexe vraag. Naast tips rond vraagstelling, bevat het ook richtlijnen voor een aangename lay-out en een checklist …
Artikel (14)Ander