-
Omgaan met conflicten in het gezin tijdens coronacrisis: Poster met tips
Tijdens de coronacrisis verwacht hulplijn 1712 een toename van conflicten en geweld in gezinnen.
Daarnaast ontwikkelde 1712 een poster met tips over hoe gezinnen kunnen omgaan met conflicten en geweld tijdens deze periode.Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Faalangst: Folder met tips
Hoe kan je als leerkracht een leerling met faalangst begeleiden?
Ontdek enkele praktische tips in deze folder.Artikel (16)Leerkracht, Ander -
Het belang van stilte in de klas
Vaak is er veel geluid in de klas doordat leerlingen overleggen en samenwerken.
Maar kan stilte het leren ook versterken? Wat is de pedagogische en didactische kracht van stilte?Marel Schmeier en Anton Horeweg schreven hierover een artikel.
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gedragsboekje: Werk samen met een leerling aan gedrag
Hoe werk je als leerkracht aan een gedragsdoel met een leerling?
Jaap Marsman beschrijft in zijn artikel de werking van het gedragsboekje, de kracht ervan en waar je op moet letten.
Artikel (29)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Offline thuiswerken met jonge kinderen: Hoe pak ik dat als ouder het beste aan?
Onderwijsactiviteiten worden opgeschort naar aanleiding van het coronavirus. De meeste kinderen blijven thuis en als alternatief aanbod voor onderwijs zijn er digitale tools. Toch vroegen ook veel mensen hoe we aandacht kunnen hebben voor …
Artikel (5)Leerkracht -
Overzicht bewaren dankzij het planningsbord
In het filmpje ontdek je hoe je tijdens gedifferentieerd werk het overzicht kan bewaren als leerkracht.
Artikel (20)Ander -
Hoe ga je om met een leerling in crisis?
In het artikel lees je tien tips om om te gaan met een crisisituatie. Deze tips kunnen helpen om de druk te verminderen waarna een gesprek mogelijk wordt.
Artikel (18)Leerkracht -
Algemene tips bij leerlingen met TOS
Waar heeft een leerling met een taalontwikkelingsstoornis baat bij?
In de lijst vind je verschillende tips en redelijke aanpassingen.
Artikel (9)Leerkracht -
Waaier van Bloom: Taxonomie van Bloom in de praktijk
De taxonomie van Bloom kan worden toegepast als hulpmiddel bij het differentiëren in denken en doen. Ze biedt een handige structuur waarmee een onderwerp kan worden benaderd en is een hulpmiddel bij de formulering van leerdoelen.
In deze waaier …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Heeft Jos 'n TOS?: Signalen voor een taalontwikkelingsstoornis bij kinderen
Poster met signalen van TOS (taalontwikkelingsstoornis).
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner