-
Negen manieren om je klas stil te krijgen zonder je stem te moeten verheffen
In dit artikel krijg je negen tips om leerlingen op een speelse manier tot stilte te brengen.
Artikel (29)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kijk als een kunstenaar: Ontdek een nieuwe wereld door een wc-rolletje - Vuile vingers
Hoe ziet de wereld eruit door een wc-rolletje? Kijk als een kunstenaar en ontdek een hele nieuwe wereld met deze knutseltip! In deze oefening ontdekken kinderen o.a. structuren, vormen, kleuren, letters, cijfers en gezichten.
Een creatieve …
Artikel (8) -
Schaduwstad - Vuile vingers
Speel buiten in je kot! Ontdek de zon en zijn schaduwen en ga aan de slag om je eigen schaduwstad te maken.
Artikel (17) -
Klasoverschrijdend werken met miniklasjes en infobalies
Hoe ga je met met een diverse klasgroep aan de slag waarbij de leerlingen zelfstandig werken en de juiste kansen en uitdagingen krijgen?
Ontdek in het artikel hoe juf Griet en juf Nina het aanpakken.
Artikel (32)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerkrachten nemen leerlingen creatief beet
Op de jaarlijkse "fop-dag" hebben heel wat leerkrachten creatieve manieren om de leerlingen beet te nemen. Volgens de traditie van één april, vertellen ze de leerlingen een verhaaltje dat nog nét geloofwaardig is. KlasCement, …
Artikel (12)School/onderwijs -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Magisch lichtjesspel - Vuile vingers
De dagen worden wat korter en kouder en dan willen we het vooral gezellig maken. Niet alleen binnen werkt deze opdracht goed, buiten in het donker wordt het eens zo spannend én gezellig!
Een magische creatieve activiteit die niet alleen leuk …
Artikel (13) -
Vraaggestuurd leren: Ondersteuning met stappenplan
Elke leerling is nieuwsgierig naar iets anders. Binnen vraaggestuurd leren leidt dit tot een grote variatie aan leervragen.
Het beantwoorden van eigen leervragen bestaat uit verschillende stappen die veel verschillende vaardigheden …
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Complimentendag: Wie is de mol in de klas?
Laat een van de kinderen van je klas, in aanloop naar de complimentendag, onopvallend complimenten geven en aardig doen. Op het eind van de dag mogen de andere kinderen raden wie de mol die dag was. De volgende dag kies je dan weer voor een nieuwe …
Artikel (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Spreekuiltje: Klasafspraak
Kim deelt tijdens de les soms spreekuiltjes uit. Wanneer je deze uiltjes aan een leerling geeft, dan weet deze dat hij na de les bij jou mag komen met de vraag die hij wilde stellen en daarover kan spreken met je.
In dit artikel legt ze uit …
Artikel (20)Leerkracht -
Uitwisbare hoesjes: Tool voor zelfcorrectie
Een korte uitleg hoe je plastic hoesjes eenvoudig kan inzetten om leerlingen zelfstandig een werkblad laten te maken en te laten controleren.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en boosheid
Autisme en boosheid, een combinatie die vaak voorkomt en wat kan zorgen voor lastige situaties. Als ouder of begeleider voel je je vaak machteloos en zou je het liefste willen dat je in de huid van het kind kon kruipen om hem of haar te helpen. …
Artikel (21)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner